Ilmansuojelijat-peli koulujen käyttöön
Ilmansuojelijat-peli on kehitetty osana Ilmari-projektia, ja se on suunnattu 5.–9.-luokkalaisille. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi osana ympäristöopin, elämänkatsomustiedon, biologian ja maantiedon opintoja. Pelissä käsitellään kestävää kehitystä ja ilmastonmuutosta liikenteen näkökulmasta. Peliä voi käyttää ilmiöpohjaisen oppimisen työkaluna.
Pelissä oppilaat oppivat liikenteen vaikutuksista niin paikallisella kuin globaalilla tasolla. Paikallisesti liikenne on merkittävin melun ja ilmansaasteiden lähde, ja globaalilla tasolla liikenteellä on suuri vaikutus maailman ilmastopäästöihin.
Pelin tarkoitus on saada oppilaat miettimään liikenteen vaikutusta paitsi ilmastonmuutokseen ja ilmanlaatuun, myös ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen. Peliä pelataan osittain koulun lähiympäristössä, jotta oppilaat pääsevät näkemään liikenteen tuomat haasteet omassa elinympäristössään omia aistejaan hyödyntäen.
Pelin päätteeksi oppilailla on hyvä käsitys liikkumisen ilmastopäästöistä ja ympäristövaikutuksista sekä kestävän liikkumisen hyödyistä.
Pelit ja muut materiaalit
Täältä löydät Ilmari – ilmastoviisas liikkuja -toiminnan materiaaleja opettajien ja kasvattajien vapaasti hyödynnettäväksi.
Pelin kesto: noin 75 minuuttia
Kohderyhmä: 5.-6. luokkalaiset
Teemat: ilmansuojelu, ilmastonmuutos, kestävä kehitys, liikenne
OPS:n tavoitteet, joihin peli liittyy:
Ympäristöoppi: S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Elämänkatsomus: S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus
Ohjeet Ilmastonsuojelijat-pelin lataamiseen ja pelaamiseen (pdf)
Video(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
1:41 minuutin pituinen hauska animaatio kestävästä liikkumisesta. Animaatio sopii esimerkiksi lyhyeksi introksi kestävän liikkumisen oppitunnille, tai ihan vain näytettäväksi sellaisenaan ja herättämään keskustelua liikkumisvalinnoista. Videolla käsitellään muun muassa sitä, miten ilmastonmuutosta voi hillitä omilla liikkumisvalinnoilla ja mitä muuta hyötyä on kestävistä kulkutavoista, kuten kävelystä, pyöräilystä ja joukkoliikenteen käytöstä, kuin pienet päästöt.
Näiltä sivuilta löydät tietoa muun muassa Helsingin ilmastotyöstä, ilmanlaadusta ja kestävästä liikkumisesta.
Liikenteen ympäristökasvatusta yläkoululaisille
Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut tarjoaa liikenteen ympäristökasvatusta yläkoululaisille vuonna 2024 Traficomin liikkumisen ohjauksen valtionavustuksella.
Hankkeessa luodaan yhdessä kohderyhmän kanssa kiinnostava ja innostava liikkumisen ohjauksen kokonaisuus, joka jalkautetaan Helsingin yläkouluihin vuoden 2024 aikana.
Vuoden 2023 Ilmari – Ilmastoviisas liikkuja -hankkeen aikana Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut järjesti työpajoja 5.–6. luokkalaisille. Työpajoissa hyödynnettiin Helsingin yliopiston hankkeelle lainaamia MegaSense-ilmanlaatusensoreita.
Työpajojen sisältöjä käsitellään myös Ilmansuojelijat-pelissä, joka on kaikkien helsinkiläisten opettajien vapaasti käytettävissä myös hankekauden jälkeen. Peliä voi pelata Seppo-alustalla.
Koulu- ja harrastusmatkaliikkuminen
Koulu- ja harrastusmatkaliikkuminen on tärkeää paitsi ympäristön, myös lasten ja nuorten terveyden näkökulmasta. Lasten liikuntasuositus on 1–2 tuntia päivässä, mutta vain noin kolmasosa peruskouluikäisistä liikkuu riittävästi.
Neljä hyvää syytä kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan lihasvoimin:
- Kävely, pyöräily ja esimerkiksi potkulautailu auttavat pysymään terveenä
- Liikkuminen piristää mieltä ja auttaa keskittymään
- Kunto nousee ja jaksaa paremmin
- Liikkumisen päästöt vähenevät!
Vinkit kestävään liikkumiseen
Kestävä liikkuminen on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. Alla muutamia helppoja vinkkejä siihen, miten voit tehdä kestäviä liikkumisvalintoja arjessasi.
Kulkutapa määränpäähän kannattaa valita tilannekohtaisesti, huomioiden vaihtoehtojen hyödyt ja haitat. Ratkaisevia tekijöitä voivat olla muun muassa matkan pituus, sääolosuhteet sekä tavaroiden ja henkilöiden kuljetustarve. Kävely ja pyöräily ovat ympäristöystävällinen ja terveyttä edistävä liikkumisvalinta. Tiesitkö, että kaupungissa lyhyillä matkoilla pyörä on myös tutkitusti nopein kulkupeli?
Aina ei välttämättä kannata taittaa koko matkaa yhdellä kulkupelillä, vaan yhdistää reitille kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikennettä. Kun auton jättää liityntäpysäköintipaikalle, välttyy kaupungin ruuhkilta ja parkkipaikan metsästämiseltä. Pyöräilyn ja kävelyn yhdistäminen matkaan lisää tärkeää arkiliikuntaa päivään.
Jos liikkuminen vaati oman auton käyttöä, kannattaa tarjota kyytiä samalla muille samaan määränpäähän liikkuville. Vanhempien aikaa säästyy, kun lasten kyyditseminen pidemmän matkan päähän harrastuksiin toteutetaan kimppakyydeillä. Pidemmille välimatkoille voi kyytiä tarjota myös somessa erilaisissa kimppakyytiryhmissä.
Omaa ja perheen liikkumista kannattaa suunnitella siten, että samalle reitille pyrkii yhdistämään useamman autolla matkustamista vaativan tehtävän suorittamisen. Esimerkiksi kaupassa tai jumpassa kannattaa poiketa töistä tai koulusta kotiin tullessa sen sijaan, että illalla lähtisi uudestaan autolla liikkeelle.
Fiksun liikkujan valinta on myös jättää matka tekemättä ja hyödyntää esimerkiksi etätyömahdollisuuksia ja etäpalavereita!
Ota yhteyttä
Mervi Halme
Projektiasiantuntija
mervi.halme@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
puh. 040 614 7821