
Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.
Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.
Här på Gårdsbacka hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare
Kontaktuppgifter
Gäller tills vidare:
– mån-ons, fre 8.00-16.00
– tor
8.00-16.00
16.00-20.00 med tidsbeställning
– lör-sön stängt
Period: 16.6.2025 - 31.8.2025
– mån-fre 8.00-16.00
– lör stängt
– sön stängt
Bedömning av vårdbehovet och tidsbokning till hälsostationen
I hälsofrågor ska du i första hand kontakta din hälsostation:
- I tjänsten Omaolo (alltid öppen)
- Telefonbetjäning +358 9 310 60410(Link startar ett telefonsamtal) (mån–tors kl. 8–16, fredagar och kvällar före helg kl. 8-15.)
- I Maisa(Länk leder till extern tjänst) (icke akut)
För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.
Hälso- och sjukvårdspersonalen bedömer dina symtom och styr dig vid behov till mottagningen för en lämplig yrkesperson. I vissa fall räcker det med egenvård eller förskrivning av läkemedel.
Utforska de olika kontaktsätten
Jourvård
Jourvård behövs när en plötslig sjukdom, en skada eller en försämring av en kronisk sjukdom kräver omedelbar vård när hälsostationerna är stängda. I sådana situationen är det inte tryggt att skjuta upp bedömningen till nästa dag.
Plats
Rutten till huvudingången
- 4 bilplatser för rörelsehindrade ligger utomhus över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
I lokalen
- Servicepunkten finns på plan 2.
- Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 2.