Maisa klientportal är överbelastad. Vi ber om ursäkt för att det tog längre tid än vanligt att svara. Skicka bara ett meddelande till oss. Vi kommer att svara på ditt meddelande så snart som möjligt.

På vår nya självmätningspunkt kan du göra hälsomätningar självständigt före mottagningsbesöket. På så sätt får mottagningen mer tid för andra saker.
Läs mer om självmätningspunkten och vilka mätningar du kan göra där

 

Nordsjö hälsostation

Nordsjö hälsostation betjänar invånarna i Solvik, Kallvik, Mellersta Nordsjö, Havsrastböle och Rastböle.

På den här sidan

Bild: Virpi Velin

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Nordsjö hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare, fysioterapeuter och läkare. Nordsjö hälsostation är belägen i Nordsjö central för hälsa och välbefinnande.

Kontaktuppgifter

Kaffegränden 3, 00980 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan

Gäller tills vidare:
– mån-fre 8.00-16.00

finska
PB 6250, 00099 Helsingfors stad

Så här når du oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer vårdaren din situation och handleder till rätt proffs enligt behovet.

Det finns flera sätt för att kontakta hälsovården. Välj det sätt som passar din situation.

Det är avgörande att endast kontakta via en kanal för att kanalerna inte ska stocka sig och för att proffsen ska kunna betjäna dig så fort som möjligt.

Chatbotten Hester ger vårdanvisningar samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster, utan kö dygnet runt, även kvällar och helger.

Hälsovårdsproffsen svarar på chatten vardagar kl. 7.45 -14.

Chattbotten finns i sidans nedre hörn till höger.

Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, bedöm symtomen i Omaolo. Du får instruktioner och vid behov kontakt med proffs dygnet runt. Du kan också bedöma din situation genom att göra en hälsokontroll.

  1. Bedöm symtom eller gör en hälsokontroll på nätet när det passar dig.
  2. Omaolo ger dig lämpliga instruktioner. 
  3. Om dina symtom kräver en professionell bedömning kan du skicka den bedömning du själv har gjort till din hälsostation. Baserat på dina symtom svarar vi dig så snart som möjligt, senast inom 24 timmar. De mest brådskande fallen behandlas av ett proffs inom två timmar.

Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

Om ärendet inte är akut eller du har frågor om din pågående hälso- och sjukvård ska du kontakta hälsostationen i Maisa-tjänsten. Yrkespersonerna behandlar kontakter vardagar kl. 8-16. Ditt meddelande besvaras inom två vardagar.

  1. Logga in på Maisa på maisa.fi eller på appen Maisa.  
  2. Skicka ett meddelande under Meddelanden > Skicka ett meddelande > Sänd meddelande som gäller vård eller service.
  3. Välj tema.
  4. Välj din hälsostation som mottagare av meddelandet och skriv ett lämpligt tema för ditt meddelande. 
  5. Beskriv ditt hälsotillstånd så exakt som möjligt. Tänk på att alla meddelanden du skickar lagras i dina hälsouppgifter.
  6. Du får svar inom två arbetsdagar.

Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

Hälsostationerna använder en återuppringningstjänst. Du ringer väl bara en gång, så ringer vi tillbaka så fort som möjligt. Om det är kö i återuppringningen meddelas detta överst på sidan.

Vi ringer upp dig endast två gånger, återuppringning görs även kvällar och lördagar. 

Ring 09 310 60850(Link startar ett telefonsamtal)

Se närmare anvisningar om hur hälsostationernas telefontjänst fungerar

I brådskande situationer utanför hälsostationernas öppettider ring Jourhjälpen 116 117(Link startar ett telefonsamtal)(Link startar ett telefonsamtal)(Link startar ett telefonsamtal).

Om du inte kan uträtta ditt ärende elektroniskt eller per telefon, kan du göra ett besök under öppettiderna. Bered dig på att köa.

Visa rutten i HRT:s reseplaneraren(Länk leder till extern tjänst)

Du kan enkelt be att recepten på de läkemedel som ordinerats dig och som du regelbundet använder förnyas på adressen kanta.fi/sv.

Be om förnyelse i god tid innan medicinen tar slut. I Kanta kan du också titta på dina egna hälsouppgifter, till exempel laboratorieresultat eller besöksanteckningar.

Det räcker med att använda Kanta-tjänsten. Du behöver inte längre kontakta hälsostationen.

OBS! Det kan ta upp till åtta dygn att handlägga en förnyelse av recept. Kontakta din hälsostation om det är mycket akut med ett nytt recept.

Gå till MittKanta(Länk leder till extern tjänst)

Om du har en hörselskada eller inte kan producera tal, kan du kontakta hälsostationen på något av följande sätt:

  • Botten Hester i nedre högra hörnet av sidan ger råd i social- och hälsovårdsfrågor och leder vid behov till chatten för att diskutera med proffs kl. 7.45–14.
  • Om du har ett nytt symtom eller dina symtom förvärras, gör en lämplig symtombedömning i Omaolo(Länk leder till extern tjänst).
  • Om ditt ärende inte är brådskande eller du har frågor om din egenvård, skicka ett meddelande i Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
  • Ring hälsostationen på vardagar med hjälp av en tolk via växeln. Numret till växeln är 09 310 5015.
  • Om det är akut får du kontakt med hälsovården i Jourhjälpens texttjänst(Länk leder till extern tjänst), alternativt uppsök jouren.
  • I livshotande situationer skicka ett textmeddelande till nödnumret 112.

Plats

Kaffegränden 3, 00980 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Ingången "alternativ ingång"

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är svåra att överblicka. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 5.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Vid servicepunkten finns trösklar som är över 2 cm höga.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 5.