Så får du kontakt med hälsostationen

Välj den kanal som passar din situation i brådskande och icke brådskande ärenden.

Så får du kontakt med oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer vi din situation och styr dig vid behov till rätt yrkesperson. Det finns flera sätt att kontakta hälsostationerna. Välj den kanal som passar din situation. För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.

Det är exempelvis fråga om ett brådskande ärende när du insjuknar plötsligt, får en plötslig skada, din långtidssjukdom försämras eller du annars behöver snabb bedömning av och vård för din situation, och situationen skulle försämras av att vänta. I nödsituationer, ring 112.

Skötsel av brådskande ärenden vardagar kl. 8–16.

  1. Fråga av Social- och hälsovårdsbotten Hester eller diskutera i chatten med en yrkesperson

    Av Social- och hälsovårdsbotten Hester (längst ner i högra hörnet) får du anvisningar för vård och tillvägagångssätt samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.

  2. Gör en symtombedömning i Omaolo, om du har ett nytt symtom eller ditt symtom har förvärrats

    Du får anvisningar och om symtomen kräver det kan du skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt. Vi svarar på de mest brådskande kontakterna inom två timmar, dock senast följande vardag under hälsostationens öppettider.

    Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

  3. Om du inta kan sköta ärenden på nätet, kan du ringa till oss

    I telefonen ska du välja ett brådskande ärende enligt de instruktioner du hör. Om vi inte kan svara kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Ring bara en gång. Vi ringer upp dig två gånger, samtalet kan också komma på kvällar eller veckoslut.

    Se kontaktuppgifter till din egen hälsostation

    Vi ringer upp dig två gånger, samtalet kan också komma på kvällar eller veckoslut.

Skötsel av brådskande ärenden på kvällar, nätter och veckoslut

Hälsostationerna håller öppet vardagar kl. 8–16. Utanför öppettiderna kan du ta kontakt enligt följande anvisningar.

Gå till sidan Brådskande vård och jour

Om dina symtom och din hälsosituation inte kräver tillgång till vård samma dag, är ärendet icke brådskande. Observera att vi på hälsostationerna vårdar patienterna i den ordning som är medicinskt mest brådskande.

  1. Förnya ditt recept och granska din hälsoinformation i MittKanta

    Du kan be om förnyande av receptet för din regelbundna läkemedelsbehandling via MittKanta, om receptet har skrivits ut till dig från en hälsostation. När du förnyar ett recept i MittKanta, behöver du inte längre ta kontakt med hälsostationen. Observera att behandlingen av begäran om att förnya receptet kan ta upp till åtta dygn. Om din begäran om att förnya ett recept är brådskande ska du kontakta din hälsostation per telefon.

    I MittKanta kan du också granska din hälsoinformation, exempelvis laboratorieresultat eller texter om besök.

    Gå till MittKanta(Länk leder till extern tjänst)

  2. Fråga av Social- och hälsovårdsbotten Hester eller diskutera i chatten med en yrkesperson

    Av Social- och hälsovårdsbotten Hester (längst ner i högra hörnet) får du anvisningar för vård och tillvägagångssätt samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster dygnet runt och varje dag. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.

  3. Bedöm ditt symtom eller din hälsa och ditt välmående i Omaolo

    Du får anvisningar och om symtomen kräver det kan du skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt varje dag. Vi svarar dig senast följande vardag under hälsostationens öppettider.

    Utöver symtombedömningar och en allmän symtomenkät hittar du en hälsogranskning och välbefinnandecoachning i Omaolo.

    Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

  4. Välj Maisa då du vill granska din pågående vård eller fråga ditt team om den

    Du kan granska din hälsoinformation i Maisa. När du har icke brådskande frågor om din pågående vård ska du kontakta ditt eget team vid hälsostationen i Maisa-tjänsten. Yrkespersoner behandlar kontakter vardagar kl. 8–16. Vi svarar på ditt meddelande inom två vardagar. Observera att alla de meddelanden du skickar lagras i din hälsoinformation.

    Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

  5. Om du inta kan sköta ärenden på nätet, kan du ringa till oss

    I telefonen ska du välja ett icke brådskande ärende enligt de instruktioner du hör. Om vi inte kan svara kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Ring bara en gång. Vi ringer upp dig två gånger, samtalet kan också komma på kvällar eller veckoslut.

    Se kontaktuppgifter till din egen hälsostation

    Se närmare anvisningar om hur hälsostationens telefontjänst fungerar

Om du inte kan sköta ditt ärende digitalt eller genom att ringa, kan du komma och sköta ditt ärende på plats under öppettiderna. Förbered dig på att köa.

Om du är hörselskadad eller har en talstörning kan du kontakta hälsostationen på något av följande sätt:

  • Du kan förnya dina recept och granska dina hälsouppgifter och din vårdplan i MittKanta-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
  • Vid brådskande och icke brådskande frågor som anknyter till social- och hälsovård ger Social- och hälsovårdsbotten Hester råd dygnet runt. Du hittar Hester i högra nedre hörnet av sidan. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.
  • Om du har ett nytt symtom eller ditt symtom har förvärrats ska du göra en symtombedömning i Omaolo(Länk leder till extern tjänst). På basis av dina symtom gör Omaolo en bedömning om hur brådskande vården är. Du får anvisningar och kan vid behov skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt. 
  • När du har icke brådskande frågor om din pågående vård ska du kontakta ditt eget team vid hälsostationen i Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst). Yrkespersoner behandlar kontakter vardagar kl. 8–16.
  • Vid brådskande och icke brådskande ärenden kan du under vardagar ringa till hälsostationen via växeln med hjälp av en tolk. Numret till växeln är 09 310 5015. Hälsostationernas telefontjänst håller öppet måndag till torsdag kl. 8–16 samt fredagar och helgaftnar kl. 8–15.
  • Vid brådskande situationer får du kontakt med hälso- och sjukvårdstjänsterna i Jourhjälpens texttjänst(Länk leder till extern tjänst). Alternativt ska du uppsöka akuttmottagningen.
  • Vid livshotande situationer, skicka ett SMS till nödcentralen på 112.

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/kontakt-med-hälsostationen.