Näin saat meihin yhteyden
Kun otat yhteyttä terveysasemalle, arvioimme tilanteesi ja ohjaamme sinut tarvittaessa oikealle ammattilaiselle. Terveysasemille on useita tapoja ottaa yhteyttä. Valitse tilanteeseesi sopiva kanava. Tärkeää on, että asioit vain yhden kanavan kautta, jotta kanavat eivät ruuhkaudu ja pystymme palvelemaan sinua nopeammin.
Kiireellisestä asioinnista on kyse esimerkiksi silloin, kun sairastut äkillisesti, saat äkillisen vamman, pitkäaikaissairautesi vaikeutuu tai tarvitset muuten nopeaa tilanteesi arviota ja hoitoa, ja odottaminen pahentaisi asiaa. Hätätilanteissa soita 112.
Kiireellinen asiointi arkisin klo 8–16
-
Kysy Sotebotti Hesteriltä tai keskustele chatissa ammattilaisen kanssa
Saat Sotebotti Hesteriltä (sivun oikeassa alakulmassa) hoito- ja toimintaohjeita ja neuvontaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluista. Voit myös keskustella chatissa ammattilaisen kanssa arkisin klo 7.45–14.00, kun pyydät sitä viestikentässä.
-
Tee oirearvio Omaolossa, jos sinulla on uusi oire tai oireesi on pahentunut
Saat ohjeita ja oireiden niin vaatiessa voit lähettää täyttämäsi lomakkeen terveydenhuollon ammattilaiselle ympäri vuorokauden. Vastaamme kiireellisimpiin yhteydenottoihin kahden tunnin kuluessa, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä terveysaseman aukioloaikana.
-
Jos et voi asioida verkossa, voit soittaa meille
Valitse kiireellinen asia puhelimessa kuulemiesi ohjeiden mukaan. Jos emme pysty vastaamaan, voit jättää takaisinsoittopyynnön. Soitathan vain kerran. Soitamme sinulle takaisin kaksi kertaa, soitto voi tulla myös iltaisin tai viikonloppuisin.
Katso oman terveysasemasi yhteystiedot
Katso tarkemmat ohjeet, miten terveysasemien puhelinpalvelu toimii
Kiireellinen asiointi iltaisin, öisin ja viikonloppuisin
Terveysasemat ovat auki arkisin klo 8–16, aukiolojen ulkopuolella ota yhteyttä seuraavien ohjeiden mukaisesti.
Siirry sivulle Kiireellinen hoito ja päivystys
Jos oireesi ja terveydentilasi eivät vaadi hoitoon pääsyä saman päivän aikana, asia on kiireetön. Huomioithan, että hoidamme terveysasemilla potilaat lääketieteellisessä kiireellisyysjärjestyksessä.
-
Uusi reseptisi ja tarkastele terveystietojasi OmaKannassa
Voit pyytää säännöllisen lääkityksesi reseptin uusimista OmaKannassa, jos resepti on määrätty sinulle terveysasemalta. Kun uusit reseptin OmaKannassa, sinun ei tarvitse olla enää yhteydessä terveysasemalle. Huomaa, että uusimispyynnön käsittely voi kestää kahdeksan vuorokautta. Jos uusimispyyntösi on kiireellinen, ole puhelimitse yhteydessä terveysasemallesi.
OmaKannassa voit myös tarkastella omia terveystietojasi, esimerkiksi laboratoriotuloksia tai käyntitekstejä.
-
Kysy Sotebotti Hesteriltä tai keskustele chatissa ammattilaisen kanssa
Saat Sotebotti Hesteriltä (sivun oikeassa alakulmassa) hoito- ja toimintaohjeita ja neuvontaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluista vuorokauden ympäri joka päivä. Voit myös keskustella chatissa ammattilaisen kanssa arkisin klo 7.45–14.00, kun pyydät sitä viestikentässä.
-
Arvioi oirettasi tai terveyttä ja hyvinvointiasi Omaolossa
Saat ohjeita ja oireiden niin vaatiessa voit lähettää täyttämäsi lomakkeen terveydenhuollon ammattilaiselle vuorokauden ympäri joka päivä. Vastaamme viimeistään seuraavana arkipäivänä terveysaseman aukioloaikana.
Omaolosta löydät oirearvioiden ja yleisen oirekyselyn lisäksi terveystarkastuksen ja hyvinvointivalmennuksia.
-
Valitse Maisa, kun haluat tarkastella käynnissä olevaa hoitoasi tai kysyä siitä omalta tiimiltäsi
Voit tarkastella terveystietojasi Maisassa. Kun sinulla on kiireetöntä kysyttävää käynnissä olevasta hoidostasi, ota yhteyttä terveysasemalle omaan tiimiisi Maisa-palvelussa. Ammattilaiset käsittelevät yhteydenottoja arkisin klo 8–16. Vastaamme viestiisi kahdessa arkipäivässä. Huomioithan, että kaikki lähettämäsi viestit tallentuvat terveystietoihisi.
-
Jos et voi asioida verkossa, voit soittaa meille
Valitse kiireetön asia puhelimessa kuulemiesi ohjeiden mukaan. Jos emme pysty vastaamaan, voit jättää takaisinsoittopyynnön. Soitathan vain kerran. Soitamme sinulle takaisin kaksi kertaa, soitto voi tulla myös iltaisin tai viikonloppuisin.
Katso oman terveysasemasi yhteystiedot
Katso tarkemmat ohjeet, miten terveysasemien puhelinpalvelu toimii
Jos et voi asioida digitaalisesti tai soittamalla, voit tulla hoitamaan asiaasi paikan päälle aukioloaikoina. Varauduthan jonottamaan.
Jos olet kuulovammainen henkilö tai et pysty tuottamaan puhetta, voit olla yhteydessä terveysasemalle jollakin seuraavista tavoista:
- Voit uusia reseptisi sekä tarkastella terveystietojasi ja hoitosuunnitelmaasi OmaKanta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)-palvelussa.
- Kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa Sotebotti Hester neuvoo sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä ympäri vuorokauden. Löydät Hesterin sivun oikeasta alakulmasta. Voit myös keskustella chatissa ammattilaisen kanssa arkisin klo 7.45–14.00, kun pyydät sitä viestikentässä.
- Jos sinulla on uusi oire tai oireesi on pahentunut, tee oirearvio Omaolo-palvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Omaolo tekee arvion hoidon kiireellisyydestä oireittesi perusteella. Saat ohjeita ja voit tarvittaessa lähettää täyttämäsi lomakkeen käsiteltäväksi terveydenhuollon ammattilaiselle vuorokauden ympäri.
- Kun sinulla on kiireetöntä kysyttävää käynnissä olevasta hoidostasi, ota yhteyttä terveysasemalle omaan tiimiisi Maisa-palvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Ammattilaiset käsittelevät yhteydenottoja arkisin klo 8–16.
- Kiireellisissä ja kiireettömissä asioissa voit soittaa arkisin terveysasemalle tulkin avulla vaihteen kautta. Vaihteen numero on 09 310 5015. Terveysasemien puhelinpalvelu on avoinna maanantaista torstaihin klo 8–16 sekä perjantaisin ja pyhien aattoina klo 8–15.
- Kiireellisessä tilanteessa saat yhteyden terveyspalveluihin Päivystysavun tekstipalvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Vaihtoehtoisesti hakeudu päivystykseen.
- Henkeä uhkaavassa tilanteessa lähetä tekstiviesti hätäkeskuksen numeroon 112.
Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/yhteys-terveysasemalle.