Terveysasemien digitaaliset palvelut

Tällä sivulla kerrotaan, miten voit asioida kanssamme erilaisten digitaalisten palvelujen kautta.

Tällä sivulla

Terveysasemien digipalveluiden käyttö on asiakkaalle maksutonta. Käyttöä varten tarvitset ajan tasalla olevan älypuhelimen, tietokoneen tai tabletin sekä toimivan nettiyhteyden. Palvelujen käyttötarkoitus vaihtelee tilanteesi ja oireidesi mukaan, luethan ohjeet tarkasti ja asioit vain yhden kanavan kautta.

Sotebotti Hester ja chat ammattilaisen kanssa – Asioi ilman jonottamista 

Saat ilman jonottamista hoito- ja toimintaohjeita sekä neuvontaa Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluista ympäri vuorokauden joka päivä. Terveysasemien ammattilaiset vastaavat Sotebotin chatissa arkisin klo 7.45–14.  

Sotebotin löydät klikkaamalla sivun oikeasta alakulmasta mustaa laatikkoa, jossa lukee Sotebotti Hester.

  • Jos et ole varma mitä terveysaseman digipalvelua käyttää, Sotebotti Hester ohjaa sinut oikeaan palveluun.
  • Sotebotista saat terveyteen ja sairauksiin liittyvää yleisneuvontaa sekä ohjeita sosiaali- ja terveyspalvelujen hakuun. Sotebotti vastaa kykyjensä mukaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ilman viivettä, ympäri vuorokauden.
  • Ammattilaiset vastaavat Sotebotin chatissa arkisin klo 7.45–14, pyrimme vastaamaan yhteydenottoon heti tai viimeistään 3 minuutin kuluessa.
  • Chatista saat kiireellistä ja kiireetöntä terveyteen ja sairauksiin liittyvää neuvontaa sekä tarvittaessa hoidon tarpeen arvion suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan ruotsiksi ja englanniksi. Chatissa voi asioida tunnistautuneena vain omana itsenään.

  • Löydät Sotebotti Hesterin Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollon verkkosivujen oikeasta alakulmasta esimerkiksi osoitteesta hel.fi/terveysasemat.  
  • Voit esittää Hesterille kysymyksen, se ymmärtää parhaiten yksinkertaisia ja kokonaisia lauseita.  
  • Jos Hester ei osaa vastata kysymykseen tai jos pyydät viestikentässä asiointia ammattilaisen kanssa, ohjataan sinut keskustelemaan ammattilaisen kanssa chatin aukioloaikojen puitteissa. Terveysasemien ammattilaiset vastaavat terveydenhuollon yhteydenottoihin arkisin klo 7.45–14.
  • Ammattilainen pyytää sinua tarvittaessa tunnistautumaan palveluun.
  • Chatissa tunnistautuneena käydyt keskustelut tallennetaan potilastietojärjestelmään.

Omaolo – Kun sinulla on uusi oire tai oireesi on pahentunut

Omaolosta saat ohjeita vuorokauden ympäri. Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, voit olla Omaolon kautta yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen.  

Voit myös arvioida elintapojasi tekemällä Omaolon terveystarkastuksen.  

  1. Tee oirearvio tai terveystarkastus netissä silloin, kun sinulle sopii.  
  2. Omaolo antaa sinulle toimintaohjeet.  
  3. Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, voit lähettää täyttämäsi lomakkeen terveydenhuollon ammattilaiselle. Ammattilaiset vastaavat kiireellisimpiin yhteydenottoihin kahden tunnin kuluessa, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä terveysaseman aukioloaikoina. 

Siirry Omaoloon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • Voit käyttää Omaoloa, kun sinulla on uusi oire tai oireesi on pahentunut, tai kun haluat arvioida elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Saat arvion hoidon kiireellisyydestä ja tarpeesta. Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, voit olla Omaolon kautta yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Ammattilaiset vastaavat kiireellisimpiin yhteydenottoihin kahden tunnin kuluessa, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä terveysaseman aukioloaikoina.  
  • Omaolon sisältöjen taustalla on suomalainen lääkäriseura Duodecim.
  • Omaolossa voit asioida suomen, ruotsin ja englannin kielellä. Palvelu on tarkoitettu 15 vuotta täyttäneille. Toisen puolesta asiointi ei ole mahdollista. 

Omaolon sisällöt

Oirearviot

Omaolossa voit valita oireeseesi sopivan oirearvion tai täyttää yleisen oirekyselyn, jos oirettasi kuvaavaa arviota ei löydy. Omaolo antaa sinulle sopivat toimintaohjeet. Jos oireesi vaativat ammattilaisen arviota, voit lähettää täyttämäsi arvion ammattilaiselle. Oirearvioita käsittelevät terveysasemalla hoitajat, lääkärit ja fysioterapeutit. Suun terveydenhuollossa hammashoitajat ja suuhygienistit.  

Täytä oirearvio Omaolossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Terveystarkastus  

Omaolo-palvelun terveystarkastus antaa arvion terveydentilastasi, elinajan odotteesi nykyisillä elämäntavoilla ja mihin voit halutessasi kiinnittää tarkempaa huomiota sairastumisriskin vähentämiseksi. Jos terveystarkastus arvioi sinulla olevan terveysriskejä, voit halutessasi lähettää lomakkeen terveysaseman hoitajalle.  

Tee Omaolon terveystarkastus(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Hyvinvointivalmennukset

Omaolo-palvelun valmennukset kannustavat sinua elämäntapamuutoksiin, joilla hyvinvointisi voi kohentua. Omaolosta löydät kymmenen valmennusta eri aihealueilta, muun muassa painonhallinnasta, unesta ja liikunnasta. Valmennuksessa voit asettaa itsellesi tavoitteita ja seurata edistymistäsi.

Tutustu valmennuksiin Omaolossa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Palveluarviot  

Palveluarvioilla voit kartoittaa, millaista tukea ja apua sinä tai läheisesi voitte sosiaalipalveluista saada, kun olette harkinneet henkilökohtaisen avun tai omaishoidon tuen hakemista tai tarvitsette apua liikkumiseen kodin ulkopuolella. Arvion tulokset auttavat arvioimaan, kannattaako tukea hakea ja miten tilanteessa tulee toimia.  

Tee palveluarvio Omaolossa (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) 

Muu yhteydenotto  

Omaolon Muu yhteydenotosta löydät erilaisia sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyviä aiheita. Muu yhteydenoton kautta saat tietoa, miten valitsemaasi aiheeseen liittyen otetaan yhteyttä Helsingissä. Lisäksi löydät suosituksia aiheeseen liittyvistä Helsingin kaupungin ja muiden tahojen palveluista. Muun yhteydenoton kautta ei Helsingissä ole mahdollista ottaa yhteyttä ammattilaiseen.    

Siirry Omaolon Muu yhteydenottoon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • Omaolon löydät osoitteesta www.omaolo.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
  • Voit kirjautua palveluun vahvalla tunnistautumisella sivun oikeasta yläkulmasta ’Kirjaudu sisään’.
  • Sisään kirjautumisen jälkeen oma nimesi näkyy oikeassa yläkulmassa. Paina nimeäsi ja käy tarkastamassa ’Omat tiedot’ -valinnan kautta perustietosi ja ilmoitusasetukset.  
  • Sivun yläpalkissa näet Omaolon sisällöt, joista voit valita haluamasi.  
  • Valitsemasi sisällön perusteella palvelu esittää sinulle kysymyksiä liittyen tilanteeseesi. Tilanteesi mukaan palvelu voi ohjata sinua
    • tallentamaan arvion tulokset itsellesi ja toteuttamaan itsehoitoa  
    • lähettämään asioinnin eteenpäin ammattilaiselle, mikäli tilanteesi vaatii ammattilaisen arviota. Lähettämisen jälkeen ammattilainen on sinuun yhteydessä Omaolon viestillä tai soittamalla. Ammattilaiselle lähetetyt asioinnit tallennetaan potilastietojärjestelmään.
    • hakeutumaan päivystykseen
    • soittamaan 112:een. 
  • Omaolon asiakasnäkymä ja sisällöt - video Omaoloa käyttäville asiakkaille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
    • Tällä videolla näet miltä Omaolon asiakasnäkymä näyttää ja opit tuntemaan Omaolon sisällöt, jotka ovat käytössä Helsingissä.

OmaKanta – Uusi reseptisi, tarkastele terveystietojasi ja hoitosuunnitelmaasi

OmaKanta on valtakunnallinen kansalaisten verkkopalvelu, josta tarkastelet sosiaali- ja terveydenhuollon kirjaamia terveys- sekä lääkitystietoja ja pyydät reseptin uusintaa. Tietosi ovat tarkasteltavissa myös yksityisen ja työterveyshuollon palvelujen kohdalla.  

Kirjaudu OmaKantaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Kirjautumalla OmaKantaan voit

  • pyytää reseptin uusintaa terveysasemalta sinulle määrätyille säännöllisesti käytössä oleville lääkkeille ja nähdä sinulle määrätyt reseptit.  
  • tarkastella terveysasemalla, sairaalassa sekä hammashoidossa tehtyjä hoitokirjauksia sekä rokotustietojasi.  
  • nähdä laboratoriokokeiden ja kuvantamistutkimusten tuloksia. Hoitoosi liittyvät tiedot ja laboratoriotuloksesi päivittyvät OmaKantaan viiveellä.  
  • tallentaa oman hoitotahtosi ja elinluovutusehdon sekä saada EU:n koronatodistuksen.
  • antaa luovutusluvan omien tietojen luovuttamiseen tai kieltää niiden luovuttamisen.  

OmaKannassa näet myös alaikäisen lapsesi tiedot. Myös puolesta asiointi on mahdollista. 

Asioiminen OmaKannassa on mahdollista vuorokauden ympäri. Kirjautuminen vaatii vahvan tunnistautumisen esimerkiksi pankkitunnuksilla.  

OmaKannan kautta ei ole mahdollista olla suoraan yhteydessä ammattilaisiin tai varata aikoja. 

Näin kirjaudut OmaKantaan:

  • Mene osoitteeseen www.kanta.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
  • Kirjaudu sisään painamalla sivun yläosassa olevaa vihreää Kirjaudu OmaKantaan -painiketta.
  • Tämän jälkeen sinut ohjataan Suomi.fi tunnistuspalveluun, josta pääset valitsemaan haluamasi tunnistustavan. Suomi.fi on julkishallinnon yhteinen tunnistautumispalvelu. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla, varmennekortilla tai mobiilivarmenteella.
  • Tunnistauduttuasi tarkista henkilötiedot ja valitse Jatka palveluun -painike, jolloin pääset OmaKannan etusivulle.
  • Sivun vasemmassa reunasta löydät valikon, mistä pääset navigoimaan omiin resepti-, terveys- ja hyvinvointitietoihisi.
  • Toisen puolesta asioinnin valikon löydät sivun ylälaidasta.
  • Tarvittaessa sivun vasemmassa alareunassa oleva chattirobotti Kanta-apulainen neuvoo OmaKantaan asioimiseen liittyvissä kysymyksissä.
  • Painike uloskirjautumista varten löytyy sivun oikeasta ylälaidasta.  

Maisa – Kun haluat tarkastella käynnissä olevaa hoitoasi tai kysyä siitä omalta tiimiltäsi

Voit tarkastella terveystietojasi Maisassa. Kun sinulla on kiireetöntä kysyttävää käynnissä olevasta hoidostasi, ota yhteyttä terveysasemalla omaan tiimiisi Maisa-palvelussa. Ammattilaiset käsittelevät yhteydenottoja arkisin klo 8–16. Vastaamme viestiisi kahdessa arkipäivässä. Huomioithan, että kaikki lähettämäsi viestit tallentuvat terveystietoihisi. Ethän lähetä useampaa viestiä samasta asiasta. 

Siirry Maisaan(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Maisassa voit

  • katsoa ja täydentää sosiaali- ja terveystietojasi
  • tarkastella tutkimustuloksia
  • tarkastella suunnitelmaa hoitosi jatkosta
  • tarkastaa tulevan ajanvarauksesi ajankohdan
  • perua aikasi Tapahtumat-painikkeen kautta
  • vastata sinulle lähetettyihin kyselyihin ennen vastaanottoa
  • tallentaa mittaustuloksia omahoidon seurantaa varten.

Voit asioida Maisassa suomen, ruotsin ja englannin kielellä ympäri vuorokauden.

Kirjautumiseen tarvitaan vahvan tunnistautumisen välineet eli pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai sähköinen henkilökortti. Yli 10-vuotiaat voivat käyttää Maisaa omilla tunnuksillaan.

Voit asioida Maisassa alaikäisen lapsesi tai toisen aikuisen puolesta:

Lue lisää puolesta asioinnista Maisassa:

Katso video: Näin asioit Maisassa alaikäisen puolesta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Näin otat Maisan käyttöön:

  • Mene osoitteeseen www.maisa.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) tai lataa Maisa-sovellus puhelimeesi tai tablettiisi joko iOS tai Android-sovellusverkkokaupasta (Apple App Store, Google Play -kauppa).
  • Napsauta kohtaa Kirjaudu Maisaan. Siirryt Suomi.fi-sivulle vahvaa tunnistautumista varten. Tunnistautumisen jälkeen klikkaa Jatka palveluun ja siirryt takaisin Maisa-sivustolle.
  • Ensimmäisellä käyttökerralla tutustu Maisan käyttöehtoihin ja hyväksy ne. Huomaathan, että jos hylkäät käyttöehdot, Maisa -tilisi lukkiutuu.
  • Tarkista, että yhteystietosi ovat oikein. Voit täydentää tiedot valitsemalla valikosta Tilin asetukset ja Henkilötiedot. Tarkista myös ilmoitusasetuksesi. Näin varmistat, että saat ilmoitukset esimerkiksi uusista viesteistä.

Katso ohjevideo:

Maisan usein kysytyt kysymykset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Digituki – Kun tarvitset tukea digitaalisten palveluiden käyttöön

Voit saada apua tietokoneen, tablettien ja älypuhelimien käyttöön. Tarjolla on myös opastusta terveysasemien digitaaliseen asiointiin. Tuen ohella Digituki rohkaisee kokeilemaan ja kehittämään itsenäisesti omia digitaitoja. 

 Lue lisää Digituen verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Helsingissä digitukea tarjotaan ympäri kaupunkia yli 150 toimipisteessä kuten kirjastoissa, palvelukeskuksissa, asukastaloissa ja työväenopistoissa. Digitukea saa paikan päällä palvelupisteissä, myös etänä sekä kotiin. Digituki on tarkoitettu kaikille kaupunkilaisille, se on maksutonta ja saatavilla useilla eri kielillä.

Etätukea saa tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä. Tukea saa myös sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käyttöön liittyvissä ongelmissa. Lomakkeen lähettämisen jälkeen Helsingin kaupungin digitukijat ottavat sinuun yhteyttä yhden arkipäivän kuluessa ja sopivat tarkemman opastusajan.

 Siirry Digituen verkkosivuille(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

  • Voit soittaa Digituen numeroon 09 310 10011 ma-pe klo 9-12, kun tarvitset digitukea.
  • Digituen chatin löydät verkkosivuilta, sivun oikeasta alakulmasta. Palvelu on avoinna ma–pe klo 9–12.
  • Voit myös jättää etädigitukipyynnön, joita otetaan vastaan tällä lomakkeella(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) (forms.office.com lomake avautuu uuteen välilehteen). 

Löydät tämän sivun myös osoitteella hel.fi/terveysasemien-digipalvelut.