Henkilökohtainen apu auttaa sinua elämään omannäköistä elämää ja toteuttamaan omia valintojasi.
Voit hakea henkilökohtaista apua kaikkiin sellaisiin asioihin, joita et voi tehdä toimintarajoitteen vuoksi itsenäisesti. Henkilökohtaista apua voit saada:
- päivittäisiin toimiisi kuten pukeutumiseen, peseytymiseen, kotiaskareisiin tai kodin ulkopuolella asiointiin.
- työssäkäyntiin ja opiskeluusi
- vapaa-aikasi ja harrastuksiesi tueksi
Henkilökohtaista apua voidaan järjestää kolmella eri tavalla: 1) Työnantajamallilla, jolloin sinä toimit avustajan työnantajana, 2) Palvelusetelillä, ja 3) Kaupungin ostopalveluna
Mikäli koet tarvetta henkilökohtaiseen apuun, täytä vammaispalveluhakemuslomake. Toimita hakemus oman asuinalueesi vammaissosiaalityön palvelupisteeseen.
Soita
Vammaisneuvonnan puhelinpalvelu suomeksi
Vammaisneuvonnan puhelinpalvelu ruotsiksi
Täytä lomake
Vammaispalveluhakemuslomake
Lue lisää henkilökohtaisesta avusta
Palvelua haetaan vammaispalveluhakemuslomakkeella.
Katso ohjeet henkilökohtaisen avun hakemiseen
Päätöstä varten arvioimme yhdessä kanssasi palveluntarvettasi sekä teemme palvelusuunnitelman.
Jos katsomme, että olet oikeutettu henkilökohtaiseen apuun, saat myönteisen päätöksen. Päätös sisältää myös tiedon siitä, kuinka paljon tukea olet oikeutettu saamaan ja miten henkilökohtainen apu järjestetään kohdallasi.
Henkilökohtaisen avun myöntämisen edellytyksenä on, että pystyt itsenäisesti tai tuettuna määrittelemään tarvitsemasi avun sisällön ja toteutustavan sekä ohjaamaan avustajaa hänen työssään.
Sosiaalisen tuen päätöstä varten arvioimme yhdessä kanssasi palveluntarvettasi sekä teemme palvelusuunnitelman.
Jos katsomme, että olet oikeutettu henkilökohtaiseen apuun, saat myönteisen päätöksen. Päätös sisältää myös tiedon siitä, kuinka paljon tukea olet oikeutettu saamaan ja miten henkilökohtainen apu järjestetään kohdallasi.
Jos saat myönteisen päätöksen henkilökohtaisesta avusta, mietimme miten se kannattaa järjestää kohdallasi. Henkilökohtaista apua voidaan järjestää kolmella eri tavalla.
-
Tapa 1: Työnantajamalli
Työnantajamalli on henkilökohtaisen avun yleisin järjestämistapa. Tässä tapauksessa sinä toimit henkilökohtaisen avustajan työnantajana. Hoidat itse avustajan palkkaamisen ja teet tämän kanssa työsopimuksen. Helsingin kaupunki ei ole sopimuksessa osapuolena. Me maksamme avustajan palkan sinun ilmoittamiesi tietojen perusteella.
Työsopimuksen tulee perustua saamaasi päätökseen henkilökohtaisen avun määrästä ja mahdollisista työaikakorvauksista.
Tutustu keskeisiin asioihin työnantajan oppaassa (PDF)
Avustajan palkat maksetaan Oima-palvelun kautta.
-
Tapa 2: Palveluseteli
Henkilökohtaisen avun toiseksi yleisin järjestämistapa on palveluseteli. Tällöin saat kaupungilta palveluseteleitä, joilla voit hankkia henkilökohtaista apua kaupungin hyväksymiltä palveluntuottajilta. Sinun ei tarvitse maksaa omavastuuta.
Kun hankit henkilökohtaista apua palvelusetelillä, voit valita kaupungin hyväksymistä palveluntuottajista yrityksen, jonka palveluita haluat käyttää. Et kuitenkaan voi valita henkilöä, joka lähetetään yrityksestä avustamaan sinua.
Löydät Palse.fi-sivuilta kaupungin hyväksymät palvelutuottajat. Valitse palveluntuottajahausta palvelun myöntäjäksi “Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi” ja palveluksi “Vammaisten henkilökohtainen apu”.
-
Tapa 3: Kaupungin ostopalvelu
Voit saada henkilökohtaista apua myös kaupungin ostopalvelun kautta. Ota yhteyttä vammaisten sosiaalityöhön ja omaan sosiaalityöntekijääsi. Kaupunki päättää, mikä tuottajista toteuttaa palvelusi. Palvelu on maksuton, eikä sinun tarvitse maksaa omavastuuta.