Hälsostationens återuppringning är för närvarande upptagen
Vi beklagar fördrojningen i tjänsten. Vänligen ring oss bara en gång. Om ditt ärende är brådskande, gör en symtombedömning på Omaolo.

Kvarnbäckens hälsostation

Kvarnbäckens hälsostation betjänar invånarna i bland annat Östra centrum, Kvarnbäcken, Botby gård, Botby och Östersundom.

På den här sidan

Bild: Virpi Velin

Hälsostationen är din primära vårdplats vid akuta och långvariga hälsoproblem. På hälsostationen betjänas du av ett mångprofessionellt team.

Kontakta hälsostationen om du är orolig för din hälsa, får akuta symtom eller behöver stöd med vården av en långvarig sjukdom.

Här på Kvarnbäckens hälsostation arbetar bland annat hälsovårdare, sjukskötare och läkare. Vi betjänar dig även på svenska.

Kontaktuppgifter

Mjölgränden 4, 00920 Helsingfors Visa tillgänglighetsuppgifter Visa plats på servicekartan

Gäller tills vidare:
– mån, ons-fre 8.00-16.00
– tis
     8.00-16.00
     16.00-20.00 med tidsbeställning
– lör-sön stängt
Julafton: 24.12.2024 stängt
Juldagen: 25.12.2024 stängt
Annandag jul: 26.12.2024 stängt
Nyårsdagen: 1.1.2025 stängt
Trettondedag jul: 6.1.2025 stängt

Alla hälsostationer har öppet onsdagen den 23.12 till fredagen den 10.1 vardagar klockan 8-16.

finska, svenska
PB 6210, 00099 Helsingfors stad

Rådgivning på svenska mån-tor 8-16, fre och dagen före helg 8-15
+358 9 310 50060

Så får du kontakt med oss

När du kontaktar hälsostationen bedömer vi din situation och styr dig vid behov till rätt yrkesperson. Det finns flera sätt att kontakta hälsostationerna. Välj den kanal som passar din situation. För att kanalerna inte ska överbelastas och vi ska kunna betjäna dig snabbare är det viktigt att du endast sköter ärenden via en kanal.

Det är exempelvis fråga om ett brådskande ärende när du insjuknar plötsligt, får en plötslig skada, din långtidssjukdom försämras eller du annars behöver snabb bedömning av och vård för din situation, och situationen skulle försämras av att vänta. I nödsituationer, ring 112.

Skötsel av brådskande ärenden vardagar kl. 8–16.

  1. Fråga av Social- och hälsovårdsbotten Hester eller diskutera i chatten med en yrkesperson

    Av Social- och hälsovårdsbotten Hester (längst ner i högra hörnet) får du anvisningar för vård och tillvägagångssätt samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.

  2. Gör en symtombedömning i Omaolo, om du har ett nytt symtom eller ditt symtom har förvärrats

    Du får anvisningar och om symtomen kräver det kan du skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt. Vi svarar på de mest brådskande kontakterna inom två timmar, dock senast följande vardag under hälsostationens öppettider.

    Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

  3. Om du inta kan sköta ärenden på nätet, kan du ringa till oss

    I telefonen ska du välja ett brådskande ärende enligt de instruktioner du hör. Om vi inte kan svara kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Ring bara en gång. Vi ringer upp dig två gånger, samtalet kan också komma på kvällar eller veckoslut. Telefontjänsten stängs kl. 15 på fredagar och helgaftnar.

    Ring 09 310 60360(Link startar ett telefonsamtal)

    Rådgivning på svenska mån-tor 8-16, fre och dagen före helg 8-15
    +358 9 310 50060(Link startar ett telefonsamtal).

    Se närmare anvisningar om hur hälsostationernas telefontjänst fungerar

Skötsel av brådskande ärenden på kvällar, nätter och veckoslut

Hälsostationerna håller öppet vardagar kl. 8–16. Utanför öppettiderna kan du ta kontakt enligt följande anvisningar.

Gå till sidan Brådskande vård och jour.

Om dina symtom och din hälsosituation inte kräver tillgång till vård samma dag, är ärendet icke brådskande. Observera att vi på hälsostationerna vårdar patienterna i den ordning som är medicinskt mest brådskande.

  1. Förnya ditt recept och granska din hälsoinformation i MittKanta

    Du kan be om förnyande av receptet för din regelbundna läkemedelsbehandling via MittKanta, om receptet har skrivits ut till dig från en hälsostation. När du förnyar ett recept i MittKanta, behöver du inte längre ta kontakt med hälsostationen. Observera att behandlingen av begäran om att förnya receptet kan ta upp till åtta dygn. Om din begäran om att förnya ett recept är brådskande ska du kontakta din hälsostation per telefon.

    I MittKanta kan du också granska din hälsoinformation, exempelvis laboratorieresultat eller texter om besök.

    Gå till MittKanta(Länk leder till extern tjänst)

  2. Fråga av Social- och hälsovårdsbotten Hester eller diskutera i chatten med en yrkesperson

    Av Social- och hälsovårdsbotten Hester (längst ner i högra hörnet) får du anvisningar för vård och tillvägagångssätt samt rådgivning om Helsingfors social- och hälsovårdstjänster dygnet runt och varje dag. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.

  3. Bedöm ditt symtom eller din hälsa och ditt välmående i Omaolo

    Du får anvisningar och om symtomen kräver det kan du skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt varje dag. Vi svarar dig senast följande vardag under hälsostationens öppettider.

    Utöver symtombedömningar och en allmän symtomenkät hittar du en hälsogranskning och välbefinnandecoachning i Omaolo.

    Gå till Omaolo(Länk leder till extern tjänst)

  4. Välj Maisa då du vill granska din pågående vård eller fråga ditt team om den

    Du kan granska din hälsoinformation i Maisa. När du har icke brådskande frågor om din pågående vård ska du kontakta ditt eget team vid hälsostationen i Maisa-tjänsten. Yrkespersoner behandlar kontakter vardagar kl. 8–16. Vi svarar på ditt meddelande inom två vardagar. Observera att alla de meddelanden du skickar lagras i din hälsoinformation.

    Gå till Maisa(Länk leder till extern tjänst)

  5. Om du inta kan sköta ärenden på nätet, kan du ringa till oss

    I telefonen ska du välja ett icke brådskande ärende enligt de instruktioner du hör. Om vi inte kan svara kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Ring bara en gång. Vi ringer upp dig två gånger, samtalet kan också komma på kvällar eller veckoslut. Telefontjänsten stängs kl. 15 på fredagar och helgaftnar.

    Ring 09 310 60360(Link startar ett telefonsamtal)

    Rådgivning på svenska mån-tor 8-16, fre och dagen före helg 8-15
    +358 9 310 50060(Link startar ett telefonsamtal).

    Se närmare anvisningar om hur hälsostationens telefontjänst fungerar

Om du inte kan sköta ditt ärende digitalt eller genom att ringa, kan du komma och sköta ditt ärende på plats under öppettiderna. Förbered dig på att köa.

Visa rutten i HRT:s reseplaneraren(Länk leder till extern tjänst)

Om du är hörselskadad eller har en talstörning kan du kontakta hälsostationen på något av följande sätt:

  • Du kan förnya dina recept och granska dina hälsouppgifter och din vårdplan i MittKanta-tjänsten(Länk leder till extern tjänst).
  • Vid brådskande och icke brådskande frågor som anknyter till social- och hälsovård ger Social- och hälsovårdsbotten Hester råd dygnet runt. Du hittar Hester i högra nedre hörnet av sidan. När du ber om det i meddelandefältet kan du också diskutera med en yrkesperson via chatten vardagar kl. 7.45–14.00.
  • Om du har ett nytt symtom eller ditt symtom har förvärrats ska du göra en symtombedömning i Omaolo(Länk leder till extern tjänst). På basis av dina symtom gör Omaolo en bedömning om hur brådskande vården är. Du får anvisningar och kan vid behov skicka en blankett som du har fyllt i till en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt.
  • När du har icke brådskande frågor om din pågående vård ska du kontakta ditt eget team vid hälsostationen i Maisa-tjänsten(Länk leder till extern tjänst). Yrkespersoner behandlar kontakter vardagar kl. 8–16.
  • Vid brådskande och icke brådskande ärenden kan du under vardagar ringa till hälsostationen via växeln med hjälp av en tolk. Numret till växeln är 09 310 5015. Hälsostationernas telefontjänst håller öppet måndag till torsdag kl. 8–16 samt fredagar och helgaftnar kl. 8–15.
  • Vid brådskande situationer får du kontakt med hälso- och sjukvårdstjänsterna i Jourhjälpens texttjänst(Länk leder till extern tjänst). Alternativt ska du uppsöka akuttmottagningen.
  • Vid livshotande situationer, skicka ett SMS till nödcentralen på 112.
     

Plats

Mjölgränden 4, 00920 Helsingfors
Plats på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Rutten till huvudingången

  • 3 bilplatser för rörelsehindrade ligger i parkeringshallen över 10 m från ingången. Parkeringsrutans bredd är minst 3,6 m.
  • I parkeringshallen finns en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens sifferknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
  • Rutten till ingången är jämn och tillräckligt bred samt belyst.

Huvudingången

  • Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
  • Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.

I lokalen

  • Servicepunkten finns på plan 2.
  • Lokalerna har en hiss med plats för en rullstol med en automatdörr. Hissens nummerknappar kan avläsas med fingrarna. Bottenvåningens knapp är annorlunda än de andra. (Minimimåtten för en tillgänglig hiss är bredd 1,1 m och djup 1,4 m.)
  • Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler.
  • Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
  • I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
  • Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga.
  • Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på samma plan som servicepunkten.

Henkilökuntamme / Vår personal / Our staff

Henkilökuntamme ammattiryhmittäin. Kielitaitoa kuvaavat lyhenteet:
Vår personal enligt yrkesgrupp. Förkortningar som beskriver språkkunskaperna:
Our staff by occupational group. Abbreviations describing language skills:

am = amhara, amhariska, Amharic
az = azeri, azerbajdzjanska, Azerbaijani
ar = arabia, arabiska, Arabic
en = englanti, engelska, English
es = espanja, spanska, Spanish
et = viro, estniska, Estonian
fa = farsi, persiska, Persian
fi = suomi, finska, Finnish
fr = ranska, franska, French
hi = hindi, hindi, Hindi
kr = kreikka, grekisk, Greek
ne = nepali, nepalesiska, Nepali
pa = punjabi, punjabi, Punjabi
ro = romani, romska, Romani
ru = venäjä, ryska, Russian
so = somali, somaliska, Somali
tr = turkki, turkiska, Turkish
ur = urdu, urdu, Urdu

Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Muhonen Mika en, fi
Ylilääkäri / Överläkare / Chief physician
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Babkin Boris en, fi, ru
Eweis Mohamed ar,en, fi
Galvetz Fuentes Juan en, es, fi
Karkulahti Rafaela en, fi, sv
Koirala Mamta en, fi, hi, ne
Lehto Anna fi,ru
Mitrukova Marina fi, ru
Paananen Anna fi, ru
Puscasu Monica en, fi, fr, ro
Rikkinen Nina fi, ru
Samblik Garcia Maria en, es, fi
Sarrac Ahmet en, fi, tr
Silander Maarit en,fi
Sohrabi Alex az, en, fa, fi, tr
Vasileva Ekaterina en, fi, ru
Wickholm Niko en, fi, sv
Terveyskeskuslääkärit / Hälsocentralläkare / Health centre physicians

Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Kosola Katja (oh) en, fi
Haavisto Annumaria (aoh) en, fi
Osastonhoitajat / Avdelningsskötare / Head nurses
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Aalto Henna en, fi
Bedasso Mahlet am, en, fi
Haavisto Annumaria en, fi
Juusela Milla en, fi
Jälkö Ulla en, fi
Korpi-Kokko Nina en, fi
Leppänen Tiina en, fi
Mattila Anne en,fi
Takala Tellervo fi
Tuppuri Tiia en,fi
Turunen Elina en,fi
Vuosalmi Laura en,fi,sv
Terveydenhoitajat / Hälsovårdare / Public health nurses
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Abdiweli Sumaya en,fi,so
Davis Eva en,fi
Farah Rooda en,fi,so,sv
Francis Anna en,fi,ru
Halme Johanna en, fi
Jama Safiya en,fi,so
Kistol Elena fi, ru
Kivistö Mari en,fi
Kolehmainen Eija en, fi
Laitinen Kirsi en, fi
Maasalo Heikki en,ri,sv
Mohammadi Rayhana en,fa,fi
Niinimäki Johanna en, fi
Nikiforova Marina et, fi, ru
Oruman Mari-Liis en,et,fi
Rigatou Elisavet en, fi, kr
Roos Anett en,et,fi
Routo Teresa en,fi
Sotkasiira Jannica en,fi
Spanow Irmeli en,fi
Tuominen Anne fi
Zaletova Natalia fi, ru
Sairaanhoitajat / Sjukskötare / Nurses
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Murtonen Marjut en, fi
Perushoitaja / Primärskötare / Practical nurse
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Haltunen Marika et,fi,ru
Hauksson Sofia fi, ru
Krakau Heli fi
Nurmi-Wainio Saila en, fi
Romppainen Ruth (Wein) en,fi
Lähihoitajat  / Närvårdare / Practical nurses

Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Saarinen Janni en, fi
Santonen Niina en, fi
Farmaseutit / Farmaceuter / Pharmacists
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Murtoniemi Anu, to–pe fi
Kaikkonen Tuomas ma–ke en, fi
Fysioterapeutit / Fysioterapeuter / Physiotherapists
Nimi / Namn / Name Kielitaito / Språkkunskap / Language skills
Rouvinen Marjut en, fi
Sihteerit / Sekreterare / Secretaries