Tällä sivulla
- Ladataan sisällysluetteloa
Milloin otan yhteyttä lastensuojeluun?
Jos tarvitset apua kuormittavaan perhearkeen ja vanhemmuuden haasteisiin, ota yhteyttä lapsiperheiden sosiaalineuvontaan.
Katso sosiaalineuvonnan yhteystiedot
Jos sinulle herää huoli oman lapsesi tai lähiympäristössä kasvavan lapsen hyvinvoinnista, ota yhteyttä lastensuojeluun. Tällaista huolta voivat aiheuttaa esimerkiksi:
- vanhempien runsas päihteiden käyttö
- vanhempien psyykkiset ongelmat, uupumus tai sairaudet
- väkivalta perheessä
- lapsen oma käytös, joka on hänelle vaaraksi tai haitaksi, esimerkiksi runsas päihteiden käyttö, rikollinen toiminta tai koulunkäynnin laiminlyöminen
- lapsen liiallinen vastuu perheen arjesta esimerkiksi vanhemman sairauden vuoksi.
Jos et ole varma, pitäisikö sinun tehdä lastensuojeluilmoitus, voit kysyä neuvoa lastensuojelusta kertomatta lapsen henkilöllisyyttä. Halutessasi voit ottaa yhteyttä ja tehdä lastensuojeluilmoituksen nimettömänä. Tärkeintä on, että otat yhteyttä viipymättä. Sosiaalihuollon ammattilaisten tehtävä on arvioida, johtaako ilmoitus kiireellisiin toimenpiteisiin.
Tee lastensuojeluilmoitus, vaikka arvelisit, että joku muu on jo tehnyt ilmoituksen, tai tietäisit, että perhe on jo lastensuojelun asiakas. Uusi ilmoitus tai useat ilmoitukset auttavat sosiaalityöntekijöitä näkemään perheen tilannetta paremmin.
Kuka voi tehdä lastensuojeluilmoituksen?
Kuka tahansa voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Ilmoituksen voi tehdä esimerkiksi:
- lapsi itse
- lapsen vanhempi
- naapuri
- läheinen
- muu henkilö, joka on huolissaan lapsesta
- viranomainen
Mitä tietoja tarvitsen lastensuojeluilmoitukseen?
Kerro lastensuojeluilmoituksessa:
- lapsen henkilötiedot, jos tiedät ne
- syy ilmoitukselle
- onko lapselle tai hänen huoltajalleen kerrottu lastensuojeluilmoituksesta
Miten teen lastensuojeluilmoituksen?
-
Lastensuojeluilmoitus Maisassa
Tee lastensuojeluilmoitus Maisassa ilman kirjautumista tai Maisa-sovelluksen etusivulta kohdasta Tee sosiaalihuollon ilmoitus. Jos ilmoituksesi koskee Helsingissä asuvaa lasta, valitse kunnaksi Helsinki ja valitse ilmoituksen tyypiksi Ilmoitus lapsesta 0–17 v. Täytä lomake ja paina Lähetä.
-
Lastensuojeluilmoitus puhelimitse
Voit myös tehdä lastensuojeluilmoituksen tai kysyä neuvoa lastensuojelun päivystysnumerosta 09 310 62040(Linkki aloittaa puhelun). Palvelu on avoinna arkipäivisin klo 8:15–16.
Iltaisin ja viikonloppuisin kiireellisessä tapauksessa voit tehdä lastensuojeluilmoituksen soittamalla sosiaalipäivystykseen.
-
Lastensuojeluilmoitus lomakkeella
Vaihtoehtoisesti voit täyttää lastensuojeluilmoituslomakkeen ja lähettää sen kirjeenä oman asuinalueesi lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arviointi -yksikköön.
Täytä ja tulosta lastensuojeluilmoituslomake(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Katso lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arviointi -toimipisteiden yhteystiedot
-
Kuinka ilmoitusvelvollinen työntekijä tai viranomainen tekee lastensuojeluilmoituksen?
Mikäli olet ilmoitusvelvollinen kaupungin tai HUSin työntekijä ja käytät Apotti-tietojärjestelmää, tee ilmoitus järjestelmän kautta.
Muut viranomaiset kuten poliisit, voivat tehdä sähköisen ilmoituksen alla olevasta linkistä:
Sähköiset viranomaisilmoitukset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Mikäli asiasi on kiireellinen, meihin kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä puhelimitse. Viranomaisten päivystyspuhelin palvelee virka-aikana numerossa 09 310 62066(Linkki aloittaa puhelun).
Virka-ajan ulkopuolella voit olla yhteydessä sosiaalipäivystykseen.
Mitä lastensuojeluilmoituksen jälkeen tapahtuu?
Jos lapsi ei ole lastensuojelun asiakas, lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arviointiyksikön sosiaalityöntekijä selvittää tekemäsi ilmoituksen seitsemän arkipäivän kuluessa. Hän on yhteydessä perheeseen ja muihin lapsen tilanteen tunteviin työntekijöihin esimerkiksi päiväkodissa, koulussa tai neuvolassa.
Mikäli lapsi on lastensuojelun asiakas, lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä selvittää lastensuojeluilmoituksen.
Joskus lastensuojelun sosiaalityöntekijän täytyy ryhtyä ilmoituksen perusteella kiireellisiin toimenpiteisiin. Joskus riittää se, että ilmoitusta selvitetään rauhallisemmin yhdessä lapsen ja tämän läheisten kanssa. Hyvin usein palvelutarpeen arviointi itsessään on perheelle riittävää tukea. Lapsiperheille on tarjolla monenlaista tukea ilman lastensuojelun asiakkuutta.
Miten lapsen ja vanhempien tuen tarvetta arvioidaan?
Käytössämme on yhdenmukainen arviointimalli, jonka avulla arvioimme yhdessä lapsen ja vanhempien kanssa heidän tarvitsemaansa tukea ja apua.
Tuen tarpeen arviointimallit eri kieliltä löytyvät alta: