Askem tuoteomistajan työkaluna

Askemilla kehität sisältöjä ja niiden löydettävyyttä asiakkaiden tarpeiden pohjalta.

Tällä sivulla

Työkalun sisältö

Askem on käyttäjien pikapalautteen keräämisen työkalu, jolla seurataan käyttäjien etsimän tiedon löytymistä yksittäisiltä verkkosivuilta.

Askemissa on hel.fin teemaosioille (esim. Pyöräily) ja niiden tuoteomistajille omat seurantanäkymät.

Key numbers -näkymä (Overview)

Yleiskatsaus valitun teemaosion ja ajanjakson pikapalautteen trendeistä. Valitse alempana olevan ohjeen mukaisesti ensin oikea kieliversio, teemaosio ja tarkkailtava ajanjakso.

  • Satisfaction eli tyytyväisyysluku lasketaan sen mukaan, kuinka suuri osa käyttäjistä ei ole antanut negatiivista pikapalautetta suhteessa osion tai sivun kävijämäärään. 
    • Negatiiviseksi lasketaan käyttäjän pikapalautteet "En löytänyt etsimääni sisältöä" ja "Löysin osittain".
    • Arvostelu tehdään asteikolla 0-10 ja annetaan suhteessa Askemin universaaliin keskiarvoon 5. 
  • Views, Reactions ja Feedback -välilehdistä näet Askemin evästeet hyväksyneiden käyttäjien määrän, reaktioiden määrän (Löysin, Löysin osittain ja En löytänyt etsimääni sivulta) sekä avovastauksen sisältävien pikapalautteiden määrän.
    • Articles-paneeli näyttää valittuun välilehteen liittyen olennaisia sisältösivuja osion sisältä.
  • Key number comparison -paneeli vertaa valitun ajanjakson avainlukuja edelliseen vastaavaan jaksoon.
    • Key numbers -näkymässä kannattaa seurata muutoksia tyytyväisyyden trendeissä.

Insights -näkymä

Näkymä on tarkoitettu yksittäisten sivujen tietojen löydettävyyden analyysiin.  Näkymässä on oletuksena valittuna ja tarkasteltavana aina jokin yksittäinen sisältösivu.

Valitse alempana olevan ohjeen mukaisesti ensin oikea kieliversio, teemaosio ja tarkkailtava ajanjakso. Tämän lisäksi:

  • Tarkkailtavia sivuja tietoja voi järjestellä Insights-näkymässä muun muassa tyytyväisyysluvun ja pikapalautteen käsittelytilan mukaan ylärivin suodattimilla.
  • Voit rajata tarkkailtavia sivuja myös Sivun otsikon (by title) tai URL-osoitteen perusteella (by url) Insights-näkymän oikean ylälaidan vapaasanahaulla.
  • Voit ottaa yksittäisiä sivuja seurantaan jokaisen sivun kohdalla löytyvästä tähti-ikonista. Löydät suosikeiksi asetetut sivut Favorites-välilehdeltä.
  • Huomioi aina käytössä olevat suodattimet! Sovellus muistaa tekemäsi valinnat ja näyttää pikapalautteita myös yksittäiseltä sisältösivulta vain voimassa olevien suodatusten mukaisesti.

Yksittäisen sivun näkymä Insigtsissa

  • Feedback-välilehti näyttää valitun sivun käyttäjien avovastaukset (valitun ajanjakson sisällä). Avovastaukset ovat paras tapa saada lisätietoa siitä, mitä käyttäjät etsivät, mutta eivät löydä. Käytä tietoa tehdäksesi muutoksia sivun sisältöön, jäsentelyyn ja otsikointiin. 
    • Voit antaa yksittäiselle avovastaukselle käsittelytilan sen mukaan, onko palautteeseen reagoitu, tai jos ei esimerkiksi ole relevantti sivun kehittämiselle.
      • Käyttäjät antavat Askemiin myös palauttetta, joka kuuluisi kaupungin palautejärjestelmään. Henkilötiedot poistetaan pikapalautteista automaattisesti, joten suora vastaaminen käyttäjien kysymykseen ei ole mahdollista. Joissain tilanteissa voi olla hyödyllista ohjata palaute Kaupungin neuvontaan pikapalautteen hampurilaisvalikon Assign-toiminnolla ja valitsemalla vastaanottajan SIIRRÄ ULKOPUOLELLE: Kaupungin neuvonta.
  • Satisfaction-välilehti kertoo tyytyväisyysluvun trendin valitulla sivulla. Satisfaction eli tyytyväisyysluku lasketaan sen mukaan, kuinka suuri osa käyttäjistä ei ole antanut negatiivista pikapalautetta suhteessa osion tai sivun kävijämäärään. 
  • Views-välilehti kertoo käyttäjien määrän muutokset sivulla. Huomioi, että määrässä näytetään vain Askemin evästeet hyväksyneet käyttäjät, ei kaikkia sivun kävijöitä.
  • Reactions-välilehti näyttää jakauman käyttäjien vastauksissa kysymykseen "Löysitkö etsimäsi tiedon tältä sivulta?" Reaktioiden jakauman lisäksi kannattaa huomioida niiden määrä suhteessa sivun kävijöiden määrään. Satisfaction-arvo ottaa huomioon myös reaktioiden määrän suhteessa kävijämäärään.

Ohjeistus

  1. Kirjaudu tästä: Askem(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
  2. Valitse ylimmästä pudotusvalikosta kieliversio, jonka pikapalautetta haluat tarkastella. Esimerkiksi suomenkieliset pikapalautteet löytyvät valinnalla "Uusi hel.fi FI".
  3. Valitse oma teemaosiosi kohdan "Showing data for" jälkimmäisestä pudotusvalikosta ("in.. all categories") kirjoittamalla osiosi nimeä vapaasanakenttään. Esimerkiksi Pyöräilyn teemaosion pikapalaute löytyy nimellä "T: Pyöräily". 
  4. Voit valita tarkkailtavan ajanjakson samasta kohtaa (Showing data for). Esimerkiksi kuluvan vuoden tiedot näet valinnalla "This year".
  5. Jos aloitat sivuston kehittämisen Askemin avulla ensimmäistä kertaa, kannattaa ensin tutustua sivuihin, joilla on matala tyytyväisyysluku ja korkea kävijämäärä. Nämä sivut listataan Key numbers -näkymän Article -paneelissa. Myös Insight -näkymän suodattamilla saat järjestettyä esiin huonoiten suoriutuvat sisällöt, joilla on valittu määrä kävijiöitä tietyllä ajanjaksolla.
    • Tutustu huonosti suoriutuvan sivun avopalautteisiin ja katso miten kyseinen sivu vastaa käyttäjän etsimään tietoon. Löytyykö tietoa ollenkaan tai onko se liian huonosti näkyvillä? Jos käyttäjä näyttää päätyneen väärälle sivulle, varmista ettei sivulla ole esimerkiksi otsikkoa, joka ei vastaa sivun sisältöä.
    • Pääset siirtymään sivulle, jota pikapalaute koskee Insights-näkymästä kunkin sivun näkymästä, oikean yläkulman Nuoli ulospäin -ikonista.

Raporttien tilaus

Tuoteomistajille toimiteaan raportit oman teemaosion pikapalautteista. Uuden raportin tilauksen esim. uudelle teemaosion tuoteomistajlle voi pyytää hel.fin tuoteomistajalta. Oman raportin sisältöä voi tarvittaessa muokata itse Askemin Reports-näkymstä.

Sähköpostiraportit toimitetaan teemaosioiden tuomeomistajille kerran viikossa ja yleiskatsaus kerran kuukaudessa.

Kerran viikossa:

  • Merkittävät muutokset: Jos osion joillain sivuilla on tavallista enemmän pikapalautetta tai annetun palautteen käyttäjäarviot muuttuvat merkittävästi, listataan sivut tässä.
  • Pikapalautekooste: Kaikki viikon aikana saadut käyttjien avovastaukset siitä, mitä etsittyä tietoa käyttäjä ei ole löytänyt verkkosivulta.
  • Katsotuimmat sisällöt: Millä Askem-pikapalautenapit sisältävillä sivuilla on eniten kävijöitä kuluneen viikon aikana.

Kerran kuukaudessa:

  • Avainluvut: Numeerinen kooste kuluneen kuukauden aikana käyttäjäílta saaduista pikapalautteista ja muutoksista niissä edelliseen kuukauteen ja vuoteen verrattuna.
  • Parhaiten ja huonoiten suoriutuvat sivut: Kolme osion parhaat ja huonoimmat tyytyväisyysluvut saaneista sivuista Satiscation-lun perusteella. 
  • Katsotuimmat sisällöt: Millä Askem-pikapalautenapit sisältävillä sivuilla on eniten kävijöitä kuluneen viikon aikana.