Sisältöjen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla parannetaan verkkosivun sijoittumista hakukoneiden, kuten Google, tuloksissa, jotta käyttäjät löytäisivät etsimänsä tiedot paremmin.

Tällä sivulla

Mitkä asiat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen?

Google arvioi sivustoja asiantuntevuuden, varmuuden ja luotettavuuden perusteella. Tätä kutsutaan E-E-A-T-laadun arvioinnin ohjeeksi (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness):

  • Experience eli kokemus: ensikäden tieto tai omakohtaiset kokemukset aiheesta.
  • Expertise eli asiantuntemus: sisällöntuottajan syvällinen asiantuntemus aiheesta.
  • Authoritativeness eli auktoriteetti: kuinka tunnettu ja arvostettu sivusto on omassa aihealueessaan eli erityisesti, miten paljon sivulle linkitetään muilta arvostetuilta sivuilta.
  • Trustworthiness eli luotettavuus: esimerkiksi sivuston ajantasaisuus ja turvallisuus.

Hakutulosten osuvuuteen vaikuttaa monia eri tekijöitä, joista tärkeimmät ovat:

  • Data käyttäjien toiminnasta (esim. klikit, sivulla vietetty aika, poistumiset).
  • Sivulla oleva sisältö. Sisällön täytyy olla laadukasta ja täyttää käyttäjien tarpeet.
  • Sivulle johtavien sisäisten ja ulkoisten linkkien määrä ja laatu.

Hel.fi on Googlen näkökulmasta merkittävä sivusto – sinne ja sen kautta muille sivustoille on paljon liikennettä. Olemme myös panostaneet hakukonetuloksiin vaikuttaviin tekniseen tekijöihin, kuten sivuston latausnopeuksiin, indeksoitavuuteen ja mobiilioptimointiin. Sisältö on myös ajantasaista ja relevanttia. On tärkeää huolehtia, että näin on myös jatkossa.

Käyttäjäkeskeisyys on parasta hakukoneoptimointia

Kun Google järjestää sisältösivujen hakutuloksia, tärkein yksittäinen kriteeri on, kuinka hyvin käyttäjän tarve täyttyy eri hakutuloksilla. Toisin sanoen, kuinka hyvin sivu vastaa käyttäjän kysymyksiin. Hakukoneet pystyvät tunnistamaan hakijoiden intentioita ja tulkitsemaan, mihin kysymyksiin käyttäjä etsii vastauksia.

Tämän vuoksi käyttäjäkeskeisyys on tärkeää. Jo sisältöä muotoiltaessa on hyvä miettiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 

  • Mikä kysymys käyttäjällä on mielessään, kun hän hakee esimerkiksi  "pysäköinti Helsingissä"?
  • Mitä tietoa hän odottaa löytävänsä?
  • Mitä lisäkysymyksiä hänelle nousee pääkysymyksen ympärille?

Miten varmistan sisältöjen löydettävyyden?

Title eli metaotsikko kertoo käyttäjille ja hakukoneille tiivistetysti, mistä sivulla on kysymys. ​Title näkyy sivun otsikkona hakutulossivulla ja sosiaalisen median jaoissa sekä selaimessa esimerkiksi välilehden ja kirjanmerkin nimenä. Title on tyypillisesti sama kuin sivun varsinainen otsikko tai tiivistetty versio siitä. 

Hel.fissä title haetaan automaattisesti sivun otsikko-kentästä, mutta sitä on mahdollista muokata metatunnisteiden title-kohdassa. Hel.fi-sivun title sisältää otsikon sekä Helsingin kaupunki -tunnisteen, joka tulee title-kenttään automaattisesti. 

Hyvä otsikko toimii yleensä myös hyvänä titlenä. Joskus titleä kuitenkin kannattaa muokata. Jos muokkaat titleä, käytetään titleä käytännössä kaikkialla muualla paitsi itse sivun otsikossa. 

Titleä kannattaa muokata esimerkiksi silloin, jos sivuston osassa on yhtenäinen rakenne, jossa sivuilla olisi samoja otsikkoja. Hakukoneoptimoinnissa on erittäin tärkeää, että jokainen sivuston title on uniikki. Korvaa silloin oikean sivupalkin metatunnisteiden titlestä tämä kohta uudella otsikolla: [node:title].

Titlen suosituspituus on 55 merkkiä. Silloin title näkyy kokonaan hakutuloksissa ja houkuttelee paremmin klikkaamaan. Tähän merkkimäärään sisältyy myös titlen lopussa oleva “| Helsingin kaupunki”.​ Mikäli title on suositusta pidempi, kannattaa sijoittaa hakusana otsikon alkuosaan.

Hyvän titlen muistilista

  1. kuvailee sivun sisältöä
  2. uniikki eli sivustolla ei ole toista samaa titleä
  3. riittävän lyhyt (suositus alle 55 merkkiä)
  4. sisältää tavoitellun hakusanan

Metakuvaus on sivun sisältöä kuvaava teksti, joka parhaimmillaan näkyy hakutulossivulla heti titlen alla. Jos sivulla ei ole metakuvausta, hakukone hakee hakutulossivun kuvaukseen jotakin muuta tekstisisältöä sivulta. Google voi käyttää muutakin tekstiä kuin metakuvausta hakutulossivulla, jos kokee jonkin muun kohdan paremmin hakua vastaavaksi. Metakuvaus näkyy myös Drupalin sisäisen haun esittelytekstinä.

Hel.fissä metakuvaus tulee metatunnisteiden Metakuvaus-kentästä oikeasta sivupalkista. Metakuvaus haetaan automaattisesti seuraavista kentistä:

  • Laskeutumissivu: heron teksti
  • Perussivu: ingressi
  • Toimipistesivu: toimipisterekisterin lyhyt kuvaus
  • Palvelusivu: palvelukuvausrekisterin lyhyt kuvaus (ingressi)
  • Uutinen ja artikkeli: ingressi

Metakuvauksen suosituspituus on alle 200 merkkiä. Kirjoita 1-2 tiivistä virkettä siitä, mistä sivussa on kyse ja mihin kävijän kysymykseen se vastaa. Lyhyt metakuvaus näkyy hakutuloksissa kokonaisena ja houkuttelee siten paremmin klikkaamaan. Keskeytyvä, eli kolmeen pisteeseen päättyvä kuvaus, ei ole houkutteleva.

Mikäli sivun ingressi on mietitty hyvin, toimii se yleensä hyvin sellaisenaan. Sitä on kuitenkin mahdollista muokata. Jokaisen metakuvauksen pitää olla uniikki, kuten jokainen title. Korvaa silloin Metakuvauksen sisältö uudella metakuvauksella.

Huomioi ingressiä kirjoittaessasi, että Google voi poimia sisältösivuilta ensimmäisen kappaleen hakutulosyhteenvetoon (ns. "featured snippet"), jos sivu on tarpeeksi hyvä ja vastaa hakijan kysymykseen. Google muodostaa ikään kuin automaattisen kysymyksen, johon se hakee vastausta hakutulosyhteenvedosta. Jos sivu siis vastaa tiettyyn kysymykseen, kannattaa ingressi kirjoittaa sellaiseen muotoon, että se toimii vastauksena.

Vinkit hyvään metakuvaukseen

  1. Mieti tekstiä googlaajan näkökulmasta – avaa tekstissä, kuinka sivusi vastaa hakijan tiedontarpeeseen (tunnista tarve esimerkiksi hakusana-analyysillä).
  2. Kirjoita max 200 merkin pituinen teksti 1-2 virkkeellä. Ole ytimekäs, jotta viesti on mahdollisimman ymmärrettävä. 
  3. Lisää kuvaukseen hakusana. Aktiiviset verbit kuten katso, opi, lue, hae ovat usein toimivia.

Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on pääotsikko. Mutta myös muut otsikot ovat tärkeitä, koska ne auttavat hakukoneita hahmottamaan sivuston rakennetta ja keskeistä sisältöä.

Oikea otsikkohierarkia on tärkeää eli käytä otsikkotasoja loogisesti H2, H3, H4 jne. Erityisen tärkeää on, että otsikkotasoja ei jää välistä. Kun olet kirjautuneena Drupaliin, sivun oikeaan alakulmaan tulee kysymysmerkki-kilke. Klikkaa se auki ja klikkaa Hierarkia-kohdasta, niin näet sivun otsikkotasot sekä listana että itse sivulla otsikoiden vieressä olevina numeroina. Näin voit tarkistaa, että otsikkotasot ovat oikein ja oikeassa järjestyksessä. ​

Keskeisiä hakusanoja kannattaa sijoittaa myös väliotsikoihin, jos se on luontevaa. Väkinäistä hakusanojen tuputtamista ei kuitenkaan kannata tehdä.

Selkeä otsikkohierarkia auttaa myös käyttäjiä silmäilemään ja hahmottamaan, että he ovat oikealla sivulla. Helposti silmäiltävä auttaa käyttäjää löytämään kiinnostavat kohdat sivulta. Se voi vaikuttaa hakukoneisiin välillisesti, koska hakukoneet huomioivat käyttäjien sivulla viettämää aikaa ja sivusiirtymisiä.

Linkitys luo sivustolle toimivan rakenteen ja parantaa sisällön löydettävyyttä. Hyvä linkki erottuu ympäröivästä tekstistä yhdellä silmäyksellä ja kuvaa tarkasti, mihin se johtaa. Muista tarkistaa säännöllisesti, että sivuston linkit toimivat.

Sisäiset linkit, eli linkit hel.fin sivujen ja sisältöjen välillä, auttavat sekä käyttäjiä että hakukoneita navigoimaan sivustolla, löytämään sisältöjä sekä hahmottamaan teemoja ja hierarkioita. Käyttäjän johdattaminen eteenpäin sivustolla linkkien avulla varmistaa hyvän käyttökokemuksen. Pohdi siis jokaisen sivun ja sisällön yhteydessä käyttäjän polkua ja sitä, mihin haluat lukijasi ohjata. Kun samaa aihetta käsittelevät sisällöt on selkeästi linkitetty yhteen, myös hakukoneet hahmottavat paremmin tietyn teeman laajuuden.

Ulkoiset linkit auttavat käyttäjiä ja hakukoneita navigoimaan sivujen välillä. Kun sivustolle johtaa paljon linkkejä muilta sivuilta, varsinkin hakukoneen arvostamilta sivuilta, se nousee hakutuloksissa korkeammalle. 

Osa käyttäjistä käyttää Hel.fin sisäistä hakua etsiessään tietoa. Seuraamalla yllä olevia ohjeita varmistat, että myös sivuston sisäinen haku nostaa sivut hakutuloksiin, kun käyttäjä etsii niihin liittyvää tietoa. Keskeistä on hyödyntää esim. hakusanatutkimusta ja miettiä millä hakusanoilla käyttäjä hakee etsimäänsä asiaa. 

Sisäinen haku näyttää hakutuloksissa titlen ja metakuvauksen.

Miten parannan hakutulosta tietylle hakusanalle?

Voit parantaa sivustosi sijoitusta hakukoneen hakutulossivulla muun muassa näin:

  • Tarkista, mikä Hel.fin sivu sijoittuu Googlen hakutuloksissa tällä hakusanalla. Tämän voit tehdä esim. googlaamalla hakusanan incognito/private-tilassa:
    • Katso, miten sivusto sijoittuu ja millaista sisältöä hyvin sijoittuvilla sivuilla on. Niistä näet myös, millaisessa muodossa hakijat mieluiten katsovat tietoja (esim. listoja, omakohtaisia tarinoita, kartta tms.)
    • Katso, mitä sanoja Googlen automaattitäydennys ehdottaa
    • Katso Googlen ehdotukset “Ihmiset kysyvät myös osiossa”
  • Kohdista ja optimoi sisältö tarkasti hakijan oletettuun tarpeeseen.
  • Tarkista, että sisältösivulle on riittävästi linkkejä sivuston muilta aihetta käsitteleviltä sivuilta. 
  • Odota ja tarkista, näkyykö parannusta.