Matomo tuoteomistajan työkaluna

Matomolla saat tietoa sivujesi kävijöistä.

Tällä sivulla

Työkalun sisältö

Seuraa näitä Matomosta:

  • Yhteenveto käynneistä ja yleiskatsaus graafilla
  • Sivujen otsikot -raportti
  • Sivut-raportti
  • Laitteet-raportti
  • Kanavatyypit-raportti
  • Tarvittaessa: Transitions-näkymä
  • Tarvittaessa: Lämpökartat

Ohjeistus

  1. Kirjaudu tästä: Digia Iiris(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)(pääset Matomoon Digia Iiriksen kautta)
  2. Valitse ensimmäisestä alasvetovalikosta sivustosi (oletuksena Hel Etusivu). Löydät sivustosi, kun alat kirjoittaa sivuston nimeä.
  3. Valitse toisesta alasvetovalikosta haluamasi ajankohta. Oletuksena näkyy vain yksi päivä.
  4. Perehdy sitten alla oleviin raportteihin.

Säännöllisesti seurattavat raportit

Yhteenveto käynneistä ja yleiskatsaus graafilla

  • Löytyy työpöytänäkymästä sekä Kävijät-valikon (englanniksi Visitors) alta nimellä Yleiskatsaus (englanniksi Visits overview)
  • Yhteenveto kokoaa yhteen tunnusluvut, kuten sivukatseluiden (page views) ja käyntien (visits) määrät
  • Graafilla puolestaan voi seurata esimerkiksi sitä, kuinka sivukatselut ja käynnit ovat vaihdelleet valitulla aikajaksolla
    • Graafiin saa lisättyä ja poistettua tarkasteltavia asioita klikkaamalla graafin vasemmassa yläkulmassa olevaa symbolia
  • Graafi toimii hyvin kuukausitason tarkasteluissa: 
    • Jos valitset suoraan kuukauden, näet sivukatseluiden ja käyntien määrät eri kuukausina
    • Jos valitset suoraan vuoden, näet eri vuosien sivukatselut ja käynnit kokonaisuutena, mutta et kuukausittaista aikajanaa

Sivujen otsikot -raportti

  • Englanniksi Page titles
  • Löytyy työpöytänäkymästä sekä Käyttäytyminen-valikon (Behaviour) alta
  • Raportista näet helposti suosituimmat ja vähemmän suositut sivut
    • Seuraamme tästä raportista sivukatseluita (Pageviews): jos avaat raportin isommaksi työpöytänäkymästä, klikkaa avautuvassa näkymässä kohtaan sivukatseluita, niin Matomo järjestää sivut sen mukaan suuruusjärjestykseen
    • Jos haluat hakea vähiten katsottuja sivuja, käännä järjestys klikkaamaalla sivukatselu-tekstin vierestä sinistä kolmiota.
    • Tammikuusta 2024 alkaen on saanut kattavamman näkymän vähemmän suosittuihin sivuihin eli listalla on enemmän sivuja kuin aikaisemmin
  • Haulla voi hakea tietoa eri sivuista. Haku löytyy vasemmasta yläreunasta. Hae sivun nimellä, esimerkiksi Ulkoilu, puistot ja luontokohteet.

Sivut-raportti

  • Englanniksi Pages
  • Löytyy Käyttäytyminen-valikon alta
  • Eri kokonaisuuksien sivukatselut valitulla aikajaksolla, kieliversiot mukaan tarkasteluun
  • Täydentää graafista saatua tietoa, koska raportista saa näkyviin myös kieliversioiden sivukatselut (graafi kokoaa kaikki yhteen)
  • Plus-merkistä saa avattua valikoita, on sivun puurakenne esim. Fi / Tietoa Helsingistä / jokin alasivu (esimerkkinä HEL Päätöksenteko ja hallinto)
  • Haulla voi hakea tietoa eri sivuista, haku löytyy vasemmasta yläreunasta
    • Haetaan urlin lopussa olevalla sivun nimellä, esimerkiksi ulkoilu-puistot-ja-luontokohteet saa näkyviin kyseisten sivujen sivukatselut

Laitteet-raportti 

  • Englanniksi Devices
  • Löytyy työpöytänäkymästä sekä Kävijät-valikon alta.
  • Voi seurata, millä laitteilla sivulle tullaan. Tietoa kannattaa hyödyntää sivun optimoimisessa.
    • Olemme seuranneet näitä laitteita: älypuhelin, työpöytä, tabletti ja phabletti.
  • Raportti näyttää oletuksena absoluuttiset numerot, mutta näet prosentit, kun laitat kursorin numeroiden päälle.

Kanavatyypit-raportti

  • Raportti kertoo esimerkiksi, kuinka suuri osuu kävijöistä tulee somesta tai hakukoneista
  • Löytyy työpöytänäkymästä sekä Saapumiset-valikon (Aquisition) alta
    • Löytyy valikosta nimellä Kaikki kanavat (All channels)
  • Valitsemalla Saapumiset valikon alta Yleiskatsaus (Overview) pystyy tarkastelemaan eri kanavatyyppien trendejä
  • Prosentit saa näkyviin, kun laittaa hiiren numeroiden päälle
  • Plus-merkkiä klikkaamalla saa tarkempaa tietoa esimerkiksi siitä, kuinka moni on tullut Facebookista

Tarvittaessa käytettävät raportit

Transitions-näkymä

Jos haluat seurata tarkemmin tietyn sivun siirtymisiä, voit käyttää Transitions-näkymää. Tämä voi olla hyödyllistä esimerkiksi silloin, jos haluat tarkastella palvelupolkujen toimivuutta.

  • Löytyy klikkaamalla sivun nimen perässä olevaa kaksoisnuolta
  • Mistä sivulle on tultu ja minne sieltä on siirrytty
  • Klikkaamalla lähteiden vieressä olevaa plus-merkkiä avautuu lisätietoa
  • On hyvä huomioida, että data säilyy tässä raportissa vain 3 kuukautta

Lämpökartat

  • Lämpökarttoja (heatmaps) voit käyttää, kun haluat tutkia tarkemmin asiakkaiden liikkeitä sivulla. Lämpökartoilla voit tutkia esimerkiksi, kuinka alas asiakkaat selaavat sivulla tai löytävätkö he oikeat linkit sivulta.
  • Kun haluat luoda lämpökartan, varmista ensin, että olet valinnut oikean sivuston yläreunan alasvetovalikosta. 
  • Valitse sen jälkeen vasemmasta reunasta lämpökartat (heatmaps) ja sen alta hallitse lämpökarttoja (manage heatmaps) ja sieltä sivun alalaidasta luo uusi lämpökartta (create new heatmap). Täytä kohdat oletusarvoilla muuten, mutta halutessasi voit vaihtaa kohtaan Sample rate isomman luvun (esim. 100), jotta tulokset kertyvät nopeammin.