Palvelusivu

Palvelusivu esittelee käyttäjälle jonkin kaupungin palveluista, esim. Lääkärin vastaanotto. Palvelusivu toimii samoin kuin toimipistesivu, mutta sille tiedot tuodaan palvelukuvausrekisteristä.
  • Periaatteet

  • Yksi hel.fi-uudistuksen tavoitteista on tietokantojen parempi hyödyntäminen. Palvelusivulla hyödynnetään Palvelukuvausrekisterissä julkaistuja sisältöjä.
  • Palvelusivulla voidaan esittää palvelun tiedot, siihen liittyvät asiointipalvelut ja asiointipalveluiden palvelukanavat lisätietoineen.  Palvelukuvausrekisteriin vietäviin teksteihin ei voi tehdä muotoiluja kuten kursiivit ja lihavoinnit eikä niihin voi lisätä linkkejä. Myöskään listaukset eivät toimi oikeina listauksina.
  • Voit tarvittaessa rikastaa sivun sisältöjä erilaisilla sisältökomponenteilla Drupalissa.
  • Tämän hetkiseen palvelusivupohjaan ei ole tuotu kaikkia palvelukuvausrekisterin sisältöjä. Sivupohjaa kehitetään, kun lisätarpeita tunnistetaan.
Palvelusivun rakennemalli
Palvelusivun sisältörakenne. Pakolliset ja/tai palvelukuvausrekisteristä automaattisesti tulevat sisällöt on merkitty tähdellä.

Ohjeistus

Palvelusivun rikastaminen Drupal-komponenteilla

Palvelukuvausrekisteristä tuotavien sisältöjen lisäksi palvelusivua voidaan rikastuttaa alla listatuilla komponenteilla Drupalissa. Voit rikastaa palvelusivua Drupalissa kolmella tapaa: ylemmälle sisältöalueelle, alemmalle sisältöalueelle sekä sivupalkkiin.

Ylemmän sisältöalueen rikastesisällöt sijoittuvat asiointipalveluiden ja asiointikanavien jälkeen. Alemman sisältöalueen rikastesisällöt sijoittuvat palvelusivun loppuun. Sivupalkkiin emme nykyään suosittele sijoittamaan ainakaan erityisen tärkeitä tietoja tai linkkejä, sillä käyttäjiltä tämä alue jää usein huomaamatta ja erityisesti mobiilissa sisältö siirtyy aivan loppuun. ​

Vain ylemmän sisältöalueen komponentit

Sekä ylemmän että alemman sisältöalueen komponentit

Vain alemman sisältöalueen komponentit

Palvelukanavien tekstit

Palvelukanavan tekstirakenne

  • Kanavan vakio-otsikko (esimerkkikuvassa: Asioi verkossa)
  • Asiointikanavan otsikko (esimerkkikuvassa: Hanki asukaspysäköintitunnus)
  • Kuvausteksti (esimerkkikuvassa: Vaatii tunnistautumisen.)
  • Linkkiteksti (esimerkkikuvassa: Siirry asiointipalveluun)
Kuvakaappaus palvelukanavan teksteistä.
Esimerkki palvelukanavan teksteistä: kanavan vakio-otsikko, asiointikanavan otsikko, kuvausteksti ja painikkeen linkkiteksti.

Palvelukanavien vakio-otsikot

Palvelukanavien otsikoihin tulee automaattisesti yhteydenottotapaan liittyvä aktiiviverbi.

Verkkoasioinnin kanavat
  • Asioi verkossa
  • Täytä lomake
  • Kysy chatissa
Muut yhteydenottokanavat
  • Soita
  • Lähetä sähköpostia
  • Lähetä tekstiviesti
  • Lähetä postia
  • Asioi paikan päällä
Tietolähteet
  • Tietoa verkossa

Palvelukanavien tekstisuositukset

  • Palvelukanavan otsikko: aktiiviverbillinen ja toimintaa kuvaava, esim. Hanki asukaspysäköintitunnus.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Painikkeen linkkiteksti: kehotus, joka usein sisältää verbin "siirry", esim. Siirry asiointipalveluun.

Joskus sivulla on useampi Asioi verkossa -palvelukanava, joihin tulisi sama linkkiteksti (esim. siirry asiointipalveluun). On saavutettavuusongelma, jos sivulla on useita samoja linkkitekstejä, jotka vievät eri sivuille. Tällaisissa tilanteissa painikkeen linkkitekstissä toistetaan osaa palvelukanavan otsikosta. Esim. Hanki asukaspysäköintitunnus asiointipalvelussa.

Verkkoasioinnissa käytetään linkin tyylinä painiketta, kun muissa palvelukanavissa se on linkki.

  • Palvelukanavan otsikko: aktiiviverbillinen ja toimintaa kuvaava. Esim. Hae asemakaavan muutosta tai ilmoita kadun vuokraamisesta työalueeksi
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: lomakkeen nimi ja tiedostomuoto pienellä sulkeisiin. Esim. Asemakaavan muutoshakemus (pdf) tai ilmoitus yleisellä alueella tehtävästä työstä (pdf)
  • Palvelukanavan otsikko: chatin nimi. Esim. Sotebotti.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: Siirry chattiin.
  • Palvelukanavan otsikko: puhelinkanavan nimi, esim. Asiakaspalvelu.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: Puhelinnumero.

Linkin protokolla on tel.

  • Palvelukanavan otsikko: Sähköpostin vastaanottaja. Esim. Hammashoidon asiakaspalvelu tai kasvatuksen ja koulutuksen neuvonta.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: Sähköpostiosoite.

Linkin protokolla on mailto.

  • Palvelukanavan otsikko: Tekstiviestikanavan nimi.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: Puhelinnumero.
  • Palvelukanavan otsikko: Paikan nimi. Esim. Pieneläinsairaala.
  • Ei linkkiä vaan paikan osoite.
  • Palvelukanavan otsikko: Vastaanottajan nimi. Esim. Kirjaamo.
  • Ei linkkiä vaan postiosoite.
  • Palvelukanavan otsikko: Verkkosivun nimi. Huom! Ei url-osoitetta vaan nimi.
  • Kuvausteksti: sisältöä, joka selittää tai ohjeistaa asiointia.
  • Linkkiteksti: Siirry verkkosivulle.

Muuta huomioitavaa

Toimipistesivujen ja palvelusivujen nimeämisen tulisi olla selkeää ja yksilöllistä. Joskus palvelu ja toimipiste saattavat sekoittua, esimerkiksi asiakaspalvelulla saatetaan viitata sekä palveluun että toimipisteeseen. Tällöin palvelu voisi olla asiakaspalvelu ja toimipiste asiakaspalvelupiste.

Miten tietoja tuodaan Palvelukuvausrekisteristä hel.fi-palvelusivulle?

Huom! Tätä ei ole vielä päivitetty syksyn 2023 muutosten mukaiseksi. Seuraavat kuvat kertovat, mitä sisältöjä toimipistesivulle tuodaan toimipisterekisteristä.

Palvelusivun otsikko seliteteksti ja ingressi
Otsikko, ingressi ja leipäteksti (palvelukuvausrekisteristä).
Asiointipalvelun nimi ja kuvaus (palvelukuvausrekisteristä).
Palvelusivun asiointipalvelun tarkemmat tiedot
Asiointipalvelun tarkemmat tiedot (palvelukuvausrekisteristä).
Asiointipalvelun asiointikanava(t) (palvelukuvausrekisteristä).
Palvelusivun palvelupaikat
Palvelun palvelupaikat (palvelukuvausrekisteristä).