Näin toimit tavanomaisissa virhetilanteessa
Nopein tapa saada apua Drupalin tavallisiin virhetilanteisiin on Slackissa, kanavalla #helfi_kuuma_linja. Jos sinulla on käyttöoikeudet, pääset kirjautumaan osoitteessa helsinkicity.slack.com(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Hel.fin Kuuma linja Slackissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Tavanomaisia virhetilanteita ovat esimerkiksi yksittäistä sivun osaa koskevat ongelmat tai sivuilla näkyviin tietoihin liittyvät tekniset virheet. Jos virhe ei koske koko sivustoa (esim. Asuminen) eikä ole erityisen kiireellinen, kannattaa selvitys aloittaa Kuumalta linjalta, josta se voidaan tarvittaessa ohjata eteenpäin.
Huomiota tarvitsevissa asioissa merkitse viestisi alkuun aina @here, jolloin ilmoitus viestistä menee kaikille kirjautuneille käyttäjille kanavalla. Kuvaile viestissäsi virhetilanne mahdollisimman selkeästi, esimerkiksi linkkejä ja kuvakaappauksia käyttäen ja virheilmoitukset mainiten. Hyvin kuvattu ongelma on nopeampi selvittää.
Jos et ole varma, onko kyseessä virhetilanne tai et tiedä miten toimia, ole ensin yhteydessä oman sisältöalueesi pääkäyttäjään tai Etusivun pääkäyttäjiin.
Käyttöoikeudet Slackiin
Käyttöoikeuksia haetaan kehittämisen tuen palvelupyynnöllä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Pyydä oikeuksia #helfi_kuuma_linja-kanavalle.
Jos olet jo kaupungin Slackissa, mutta et ole vielä liittynyt Kuuma linja -kanavalle, löydät sen Channels-näkymän +-valikosta, Browse channels.
Vastuun jakautuminen Drupalin ja Plattan välillä
Drupalin kehitystiimi ratkaisee Hel.fin ytimen sovellusversiolla toteutettujen Drupal-osioiden virhetilanteet.
Drupal-sovellus toimii kaupungin omistamassa, kaupungin ja HiQ:n (ent. Ambientia) yhdessä hallinnoimassa Platta-ympäristössä Azure-pilvessä. Drupalissa ilmenevät ongelmat voivat johtua myös mm. Plattan virhetiloista.
Selvitys kannattaa silti aloittaa #helfi_kuuma_linja-kanavalla, ellet tiedä melko varmasti että ongelmat johtuvat Plattasta ja kun ongelma ei ole erityisen kiireellinen.
Kriittiset ongelmat, kuten palvelun kaatuminen
Jos verkkopalvelu on kokonaan alhaalla, toimii epätavallisen hitaasti tai palvelun käytössä on muita laajoja häiriöitä, tehdään virheilmoitus pilvipalvelinympäristön Plattan portaaliin. Kaupungin Platta-sovellusympäristöstä vastaa HiQ (ent. Ambientia).
Jos teet virheilmoituksen Platta-portaaliin, viesti asiasta tämä jälkeen vielä #helfi_kuuma_linja-kanavalla, jotta myös muut saavat tiedon asiasta. Liitä viestiisi linkki tekemääsi tikettiin.
Ambientian Platta-portaali(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Palvelupyyntöjen palveluaika on arkisin klo 8-17. HiQ:n (ent. Ambientia) automaatinen valvonta sovellusten ja sovellusalustan toiminnasta jatkuu 24/7.
Käyttöoikeudet: Platta-portaaliin pääsee kaupungin Jira-oikeuksilla.
Lisätietoja: Confluence (vaatii käyttöoikeuden)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
*****
Kysyttävää? Aleksi Salonen tai Mika Lappalainen Teamsissä.