Tietoa jo ilmoitetuille tapahtumille

Mahtavaa, että olet lähtenyt mukaan rakentamaan Helsingin maistuvaa ruokavuotta ja Syötävä Helsinki -tapahtumaa! Alle kokosimme tietoja ja vinkkejä, jotka auttavat sinua tapahtumasi järjestämisessä ja markkinoinnissa.

Viestintä ja markkinointi

Helsingin kaupungin viestintäosasto ja Helsinki Partners vastaavat Helsingin ruokavuoden ja Syötävä Helsinki -viikkojen markkinoinnista ja viestinnästä. Ruokatapahtumien toteuttajia kannustetaan lisäksi viestimään sisällöistä omille sidosryhmilleen.

Lataa täältä Syötävä Helsinki -kehykset viestintä- ja markkinointikäyttöön(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Syötävä Helsinki -viestintä- ja markkinointimateriaalit on tarkoitettu vain Syötävä Helsinki -tapahtumien viestintään ja markkinointiin.

Ohjeita tapahtumien järjestämiseen (esitykset Syötävä Helsinki -tapahtumajärjestäjien infosta 16.4.2024):
Elintarvikkeiden myynti ja tarjoilu Helsingin kaupungin yleisillä alueilla (pdf)
Milloin tarvitaan pelastussuunnitelma? (pdf)

 

Helsingin ruokavuoden ja alkukesän ruokaviikkojen tapahtumajärjestäjänä sitoudut

  • kertomaan kaikissa omissa sisältöteksteissä selkeästi, että tapahtuma on osa Helsingin ruokavuotta tai Syötävä Helsinki -viikkoja;
  • ohjaamaan mahdollisilta omilta sivuilta Helsingin ruokavuoden verkkosivuille hel.fi/syotavahelsinki;
  • käyttämään hashtagia #SyötäväHelsinki tai #SmakernasHelsingfors tai #FeastHelsinki sekä @Helsinki;
  • viestimään tapahtumasta omien verkostojen ja kanavien kautta mahdollisuuksien mukaan;
  • vastaat tapahtuman mahdollisesta ilmoittautumisesta, osallistujamaksuista ja ilmoittautuneiden kanssa käytävästä viestinnästä.

Vastuullisuus tapahtumissa

Helsingin tapahtumien ympäristövaikutuksia seurataan yleisesti Ekokompassi-sertifikaatin avulla ja siksi tämänkin tapahtuma- ja elämyshaun kautta mukaan ohjelmaan ilmoittautuvien järjestäjien toivotaan sitoutuvan noudattamaan mahdollisimman vastuullisia menettelytapoja omassa ruokatapahtumassaan.

Huomioithan siis seuraavat periaatteet soveltuvin osin:

  1. Jos tapahtumassa syntyy jätettä, tulee jätteet lajitella ja sekajätteen määrä tulee minimoida. Lajitteluohjeita löydät tarvittaessa esimerkiksi Roskat riviin! -jätehuolto-oppaasta (.pdf).
  2. Tapahtumassa tulee pyrkiä aina käyttämään vain uusiokäyttöön soveltuvia materiaaleja.
  3. Tapahtumassa tulee käyttää ensisijaisesti vain uusiutuvaa sähköä, jos se on mahdollista.
  4. Jos tapahtumassa on ruoka- tai juomatarjoilua tai -myyntiä, käytetään ensisijaisesti pestäviä kestoastioita. Mikäli se ei ole mahdollista, kertakäyttöastioiden tulee olla kierrätettäviä tai biohajoavia. Tarjolla tulee olla myös vähintään yksi kasvisvaihtoehto, ja kannustamme luomu ja lähiruoan käyttämiseen aina kun mahdollista.
  5. Tapahtumaan liittyviin kuljetusten ja liikenteen minimoimiseen tulee kiinnittää huomiota. Myös yleisöä tulee kannustaa saapumaan tapahtumaan kävellen, pyöräillen tai julkista liikennettä käyttäen.

Palaute ja raportointi

Tulemme keräämään teiltä yhteistyökumppaneilta palautetta alkukesän ruokaviikkojen ja ruokavuoden jälkeen. Erityisesti haluamme tietää järjestettyjen tapahtumien suosiosta, kasvoiko tapahtumajärjestäjien myynti tapahtumien myötä ja onko Helsingin mielikuva ruokakohteena kohonnut? Palautekysely lähetetään tapahtuman yhteyshenkilölle.

Yhteystiedot

Helsingin matkailu ja kohdepalvelut- yksikkö
Minna Ermala, erityissuunnittelija
minna.ermala@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
09-310 38834(Linkki aloittaa puhelun)(Linkki aloittaa puhelun)
Business Helsinki

Helsingin kaupunki pidättää itsellään oikeudet ruokavuoden ja alkukesän ruokaviikkojen ohjeiden ja ohjelman muutoksiin.