Artikkeli

Käytä artikkelia, kun luot syventäviä tai inspiroivia ajankohtaissisältöjä.

Käyttötarkoitus

Artikkeleita tehdään harvemmin kuin uutisia. Artikkelit kytkeytyvät joko vuosikelloon tai ne ovat ajattomia, joten niiden suunnittelu aloitetaan aina hyvissä ajoin.

Käytä artikkelipohjaa kun:

  • haluat tarjota kaupunkilaiselle ajankohtaisiin aiheisiin tai tapahtumiin liittyvää syventävää ja uniikkia kaupunkitietoa tai tapahtumakoosteita (syventävä artikkeli).
  • haluat tehdä ajattomia, ihmisläheisiä sisältöjä, jotka tarjoavat lukijalle inspiraatiota ja oivalluksia (kruunuartikkeli).

Toiminnallisuudet

  • Otsikko: koko uutisen otsikko eli H1-otsikko.
  • Asettelu: valitse hero-kansikuvan asetteluksi kuva oikealla.
  • Ingressi: uutisen keskeisimmät kohdat 1-2 virkkeessä, max. 200 merkkiä. Ingressi näkyy myös nostoissa, hakutuloksissa ja sosiaalisen median jaoissa.
  • Pääkuva: Pääkuva tulee hero-kansikuvaan. Huom! Pääkuvalla ei ole kuvatekstiä, joten se kohta jätetään tyhjäksi. Pääkuva nostoissa ja mm. some-jaoissa ja hakutuloksissa.
  • Teksti: Lisää väliotsikot ja leipäteksti. Artikkelissa on suositeltavaa käyttää myös sitaattinostoa, joka löytyy tekstikomponentista.
  • Erikseen käytettävät komponentit:
    • Teksti: jos haluat  lisätä tekstin sekaan erikseen lisättävän komponentin, jatka tekstiä kuvan jälkeen tällä komponentilla.
    • Kuva: jos lisäät pääkuvan lisäksi muita kuvia.
    • Videoupotus: upota video Helsinki-kanavalta tai Youtubesta.
    • Banneri: artikkeleissa bannereita käytetään usein infolaatikkona, johon tiivistetään faktoja artikkelin aiheesta. Bannerilla voit myös ohjata käyttäjän erityisesti artikkelin aiheeseen liittyvään palveluun. Bannerista voi valita ensisijaisen tai toissijaisen värin.
  • Linkit - Huom! Muista kääntää linkkilistan otsikko "Lisää aiheesta" kieliversioissa:
    • Ruotsi: Om du vill veta mer
    • Englanti: Explore the topic
  • Uutistägit: aihepohjainen luokittelu. Luokittele aina vähintään hel.fin päänavigaation mukaisilla pääluokilla. Valitse uutisessa selkeästi noussut tägi, älä tulkitse laajemmin.
  • Kohderyhmät: valitse kohderyhmä vain, jos uutinen käsittelee tai on selvästi suunnattu tietylle kohderyhmälle.
  • Kaupunginosat: paikkatiedon lisääminen antaa kaupunkilaisille mahdollisuuden seurata lähialueen uutisia. Käytä silloin, jos uutisesta käy selvästi ilmi kaupunginosa.

Ohjeistus

Artikkeleissa on aina pääkuvan lisäksi vähintään yksi muu kuva. Kuvat keventävät artikkelia, sillä ne paloittelevat sisältöä helpommin silmäiltäväksi.

Artikkeleissa on lisäksi yleensä ainakin yksi sitaattinosto. Nosta artikkelin kiinnostavin sitaatti sitaattinostoksi tekstikomponentin sitaattityökalulla. 

Artikkeleissa käytetään usein bannereita infolaatikkona, johon tiivistetään faktoja artikkelin aiheesta. Bannerilla voit myös ohjata käyttäjän erityisesti artikkelin aiheeseen liittyvään palveluun. Suositeltavinta on käyttää yhtä banneria ja valita siihen ensisijainen väri. Mikäli kuitenkin bannereita on kaksi, toiseen kannattaa valita toissijainen väri (Tyyli-valikosta valinta "Tasattu vasemmalle, toissijainen väri").

Katso esimerkki bannerista infolaatikkona artikkelissa.

Artikkelit ovat usein pidempiä kuin uutiset, joten on erityisen tärkeää paloitella artikkelin sisältöä esimerkiksi väliotsikoilla ja kuvilla.

Uutisia voidaan nostaa Hel.fin etusivun ja Ajankohtaista-sivun Syvenny ja inspiroidu -nostoihin. Nostoista päättää uutispäällikkö.

Tarkempi ohjeistus konseptin käsikirjassa

Tutustu tarkempaan ohjeistukseen ajankohtaissisältöjen käsikirjassa, joka sisältää yksityiskohtaisemmat ohjeet eri sisältötyyppeihin.

Ajankohtaissisältöjen käsikirja (ppt, vaatii kaupungin tunnukset)(Link leads to external service)