Tavoite: Palvelutuotannon tuottavuuskasvu, joka näkyy palvelujen paranemisena tai säästyvinä menoina
Kaupungissa on kehitetty ICT-arkkitehtuurijohtamista ja otettu käyttöön merkittävien muutoshankkeiden hallintamalli, jota hyödynnetään esimerkiksi syksyllä 2024 käynnistyneessä henkilöstöjohtamisen kokonaisuudistuksessa. Lisäksi on käynnistynyt kaupunkiyhteinen toimenpideohjelma tiedonhallinnan, tietoturvan ja henkilötietojen suojan toteutumisen varmistamiseksi.
Perusopetuksen myönteisessä erityiskohtelussa (pd) siirrytään nykyisestä aluepohjaisesta tiedosta henkilöpohjaisen tietoon. Näin rahoitus kohdentuu entistä tarkemmin ja luotettavammin niitä tarvitseville.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on käynnistetty digitalisaatio-ohjelman jatkoksi laadittavan data- ja tiedolla johtamisen ohjelman valmistelu.
Kaupunkiympäristön toimialalla digitalisaation ja tiedon hyödyntäminen kohdistuu mm. joukkoliikennejärjestelmiin ja nopeusvalvonta-automaatioon. Infrahankkeiden kustannushallintaa tehostetaan hankeosatiedon käyttöönotolla. Kaupungin kiinteistömassan ilmanvaihdon optimointia todellisen tilankäytön mukaan kokeillaan käyttämällä CO2 antureista saatavaa dataa.
Tavoite: Digitaaliset palvelut ovat ensisijaisia aina, kun kaupunkilainen tai yritys haluaa ja kykenee niitä käyttämään
Helsingissä panostetaan digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen. Asiakkuustietoa hyödynnetään, jotta nykyisiä palveluita voidaan kohdentaa luotettavammin niitä tarvitseville. Esimerkiksi uusi kansallinen asiakaspalautteen keruun mittaristo on otettu käyttöön sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla edistetään erityisesti palvelunohjaukseen liittyvää teknologista kehittämistä. Esimerkiksi Proaktiivisesti tarjottava esiopetuspaikka -projekti on laajentunut kokeilusta koko ikäluokkaan.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla valmistui kesäsetelin digitalisointi. Kesätyöpaikkojen haku ja palautusprosessi toteutetaan jatkossa sähköisesti. Sosiaali- ja terveystoimialalla kehitetään jatkuvasti Maisa-järjestelmän asiointiominaisuuksia, chat-, itsehoito ja muita digitaalisia palveluja.